Terminator Zero - Eerste aflevering
8
Dries Van Gijsel geeft Terminator Zero - Eerste aflevering een 8.

Terminator Zero - Eerste aflevering

Terminator Zero is een animatieserie gebaseerd op de immens populaire Terminator franchise.
Terminator is een begrip in de filmwereld die al decennia lang de oren doet spitsen en de ogen doet fonkelen. Van de typische skeletachtig uitziende robots tot het intrigerende 'Judgement Day', er wordt tot op heden keer op keer getracht om dit verhaal nieuw leven in te blazen. En nu is er een nieuwe serie uitgebracht die gebaseerd is op de immens populaire Terminator franchise. Na de eerste twee succesvolle films ,telkens met Arnold Schwarzenegger in zijn iconische rol als T-800, is het niet altijd een goede voortzetting geweest van deze filmreeks. Je kan best zeggen dat het van behoorlijk naar ronduit slecht ging. Deze keer krijgen we geen film maar een gloednieuwe animatieserie die in een heus anime jasje is gestoken. Het verhaal werd geschreven door Mattson Tomlin (Batman: The Imposter) en geregisseerd door Masashi Kudō (Bleach (2004)).

Ook hier is Judgement Day het centrale thema van het verhaal: De dag dat AI bewust wordt van zichzelf en het begin inluidt van een bittere oorlog tussen mens en machine. We volgen twee verschillende personages, elk in een andere tijdsperiode. In de ene (1997) volgen we Malcolm Lee, een onderzoeker die kampt met nachtmerries over het einde der tijden. In de andere (2022) krijgen we Eiko te zien, een verzetsstrijdster die op de hielen wordt gezeten door een android.

Ondanks dat het nog maar de eerste aflevering is, weet het verhaal meteen al zeer goed te boeien. Malcolm Lee is een personage met diepgang en dit wordt duidelijk gemaakt door hem zowel in zijn thuis- als in zijn werksituatie bezig te zien. De fans kunnen wellicht al wat puntjes aan elkaar knopen, maar ook zonder voorkennis is het verhaal niet verwarrend dankzij de ongehaaste opbouw. Met behulp van de Japanse anime tekenstijl slaagt de serie er ook in een dreigende en onheilspellende wereld neer te zetten.

De twee verschillende verhalen wisselen elkaar ook aangenaam af dankzij het verschil in opbouw en toon. De één (1997) heeft een meer narratief personage, terwijl de andere (2022) meer gericht is op actie en intrige. Hiermee blijf je als kijker steeds geboeid kijken naar hoe het verhaal zich mondjesmaat ontvouwd.

Al met al is deze eerste aflevering een veelbelovende start van de serie. Er is genoeg stof tot nadenken waardoor je ongeduldig zal zijn naar de volgende aflevering.

Duimen dus dat met deze geweldige start de Terminator franchise opnieuw zal herleven in de komende afleveringen.

Over de auter, Dries Van Gijsel

Dries Van Gijsel
Dries Van Gijsel is afkomstig van Lokeren (België). Hij is altijd al heel in de ban geweest van film/series en kan het nog steeds niet laten om deze stevig uit de doeken te doen. In het verleden heeft hij tal van kortfilms en reportages gemaakt en heeft dit via zijn bijberoep nog even kunnen voortzetten. Hij heeft een aantal jaar film- en videokunsten gevolgd aan het SASK (Sint-Niklaas) en heeft hierdoor ook de nodige kennis opgebouwd in verband met scenario opbouw en onder andere het kritisch bekijken van film. En ja, hij doet het gewoon graag. Vandaar dat hij met plezier series recenseert voor MijnSerie.nl.
Bekijk profiel van Dries Van Gijsel