Thomas ten Veldhuijs geeft "The Bear - Seizoen 3" een 9.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 9 augustus 2024.
1
0

The Bear - Seizoen 3

The Bear is een unieke serie met waanzinnige cast, goed verhaal, emotie, lichtelijk chaotisch en waar je ook goed trek van kan krijgen. Een absolute aanrader!

Tegenwoordig zit er tussen de seizoenen van een serie vaak een of meerdere jaren. Denk maar aan Stranger Things dat in 2016 begon en (waarschijnlijk) in 2025 zal eindigen met het vijfde seizoen (als ze dat seizoen niet weer gaan opknippen). Bij The Bear is daar duidelijk geen sprake van en werd er de afgelopen jaren trouw in juni een nieuw seizoen gelanceerd. Die consequentheid zit ook in de serie zelf, het is naar mijn idee namelijk een serie van bijzonder hoog kaliber. Het derde seizoen bestaat uit tien afleveringen met ieder een duur tussen de 28 en de 44 minuten.

The Bear gaat over Carmen “Carmy” Berzatto (Jeremy Allen White: Shameless (US)) dat het restaurant van zijn overleden broer overneemt en daar een succes van probeert te maken. In seizoen één was het restaurant eerder een street-food restaurant met populaire broodjes. Gedurende seizoen twee werd het omgetoverd tot een fine dining restaurant waarbij overdag nog wel de broodjes worden verkocht. En in seizoen drie draait het luxe restaurant op volle toeren.

The Bear
© FX

Het derde seizoen is gedeeltelijk ook een nasleep van wat er in de laatste aflevering van seizoen twee gebeurde. Carmy was opgesloten in de koelcel en was daarbij mentaal aan het instorten. Dit kwam mede door demonen uit het verleden waar Carmy nog duidelijk mee worstelt wat verder wordt uitgediept. Hij probeert daar goed mee om te gaan, maar duwt daarmee juist mensen verder van zich af. Dit terwijl communicatie erg belangrijk is bij het draaiende houden van een fine dining restaurant. Daarnaast wordt er afgewacht wat de eerste officiële recensent van het restaurant vindt.

Carmy is natuurlijk niet alleen en werkt samen met veel bevlogen collega’s waaronder zijn zakelijke compagnon Sydney Adamu (Ayo Edebiri: Big Mouth) en zijn “neef” Richard “Richie” Jerimovich (Ebon Moss-Bachrach: Girls) die dus eigenlijk helemaal niet zijn neef is. Het samenspel van de cast is een puur genot om naar de kijken. Ze zeiken elkaar continue af, hebben goede dialogen en er is duidelijk chemie. Dat het genre comedy is, begrijp ik niet echt aangezien er ook een flinke dosis drama in verwerkt zit.

De serie komt erg rauw en natuurlijk over. De manier van filmen is erg indrukwekkend en de mentale staat van personages zie je ook goed terug in de beelden. Soms is het complete chaos en daartegenover zijn er weer rustige en emotioneel diepe momenten. Er is bijvoorbeeld een rustige aflevering die over het verleden van Tina (Liza Colon-Zayas: In Treatment) gaat, die was naar mijn idee erg krachtig, ook al staat die aflevering grotendeels los van het overkoepelende verhaal. Er is nooit een afgebakend verhaal in een seizoen, maar het bestaat het uit de continue ontwikkeling van de personages en de opbouw van het restaurant The Bear. Over deze serie zou ik dan ook zeggen dat er erg veel gebeurt, maar aan de andere kant gebeurt er ook niet zo veel.

Naar mijn idee terecht dat de serie zo goed wordt ontvangen

Niet alleen ik ben lovend over The Bear aangezien de critici ook erg positief zijn. In de tussentijd heeft de serie al tien Emmy’s gewonnen. En in 2024 is The Bear genomineerd voor 23 Emmy’s, een recordaantal in de categorie comedy. Naar mijn idee terecht dat de serie zo goed wordt ontvangen. Dat er een vierde seizoen komt, staat overigens al vast aangezien seizoen drie en vier tegelijk zijn gefilmd. Wel heb ik de hoop dat er niet te veel seizoenen komen en dat het verhaal uiterlijk in een seizoen vijf wordt afgerond om zijn kracht te behouden.

The Bear
© FX

Kortom: The Bear seizoen drie is weer uitstekend. Het heeft een meeslepende verhaallijn die de getalenteerde cast goed weet neer te zetten. The Bear is uniek in zijn soort en blijft onverwachts uit de hoek komen. Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen.

Op basis van het voorgaande krijgt het derde seizoen van The Bear een welverdiende 9,5.
Volg The Bear
Forever