6
Wichita van Rijkom geeft "The Big Escape - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 september 2017.
2
0

The Big Escape - Eerste aflevering

Escape rooms winnen aan populariteit. Door heel Nederland zijn ze te vinden. Van avontuurlijke tot enge thema’s, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt je er wel in laten opsluiten samen met een groep vrienden/familie/collega’s. Het doel van een escape room is simpel, zorg dat je binnen de aangegeven tijd kunt ontsnappen uit de betreffende kamer doormiddel van de aanwijzingen en puzzels die in deze kamer gevonden kunnen worden. Het nieuwe AVROTROS programma The Big Escape draait volledig om escape rooms en volgt twaalf BNers die de strijd met elkaar aan gaan. Wekelijks krijgen zij een aantal escape rooms voor hun kiezen en valt er iemand af waarna er uiteindelijk aan het eind van het seizoen één van hen tot winnaar gekroond zal worden.

De opdrachten werden op zo een chaotische manier in beeld gebracht dat het als kijker lastig was om lekker mee te doen.

De presentatie van The Big Escape ligt in handen van Lauren Verster, die hier en daar ook voor wat extra uitleg zorgt bij de opdrachten. De kandidaten zijn zelf op z’n zachts gezegd een veelzijdig stel. Acteurs Tygo Gernandt (Dokter Tinus) en Harry Piekema (AH reclames), presentatrices Nance Coolen, Nadia Palesa Poeschmann en Linda Hakeboom, YouTubers Giel de Winter (StukTV) en Nikkie de Jager (NikkieTutorials), sporters Annette Gerritsen en Michael Boogerd en ‘Braboneger’ Steven Brunswijk zijn alle Nederlandse deelnemers. BVers (bekende Vlamingen) Eva van der Gucht (actrice in onder andere de serie S1ngle) en Lieven Schreire (die wij Nederlanders kunnen kennen van zijn deelname aan Mag ik u kussen?) sluiten als enige Belgen dit rijtje af. De kandidaten worden aan het begin van de eerste aflevering in twee teams verdeeld maar gaandeweg wordt duidelijk dat deze teams per opdracht zullen verschillen. Niemand weet waar en wanneer zij in een escape room belanden wat voor verrassende en originele opdrachten zorgt.

De kandidaten werden aan de start van de eerste aflevering in twee hotelkamers verdeeld waar ze uit moesten zien te komen. Bepaalde kandidaten blonken gelijk uit in denkvermogen terwijl andere juist weinig leken toe te voegen aan het oplossen van de gestelde vragen. De volgende opdracht begon al in de bus onderweg en was er eentje van de mannen tegen de vrouwen. Als laatste moesten de kandidaten een ticket zien te vinden om een luchthavenhal uit zien te komen wat in teams van jong tegen oud werd gespeeld. Iedere opdracht leverde een codewoord op wat samen één woord zou geven welke ingevoerd moest worden bij de stemming aan het eind van de aflevering. Had je dit woord goed, dan mocht je een kandidaat nomineren om weggestemd te worden en kon je zelf niet weggestemd worden (mits niet iedereen het woord goed had natuurlijk). Bij de stemming werd met heel verschillende motieven gestemd, sommige probeerden de sterkste spelers eruit te werken terwijl andere juist voor de zwakste gingen.

Mijn verwachting was dat The Big Escape prima thuis zou horen in het rijtje van Wie Is De Mol en Kroongetuige, maar in werkelijkheid haalde het programma dat niveau bij lange na niet.

Ik hoorde afgelopen zomer over The Big Escape en het idee wekte meteen mijn interesse. Origineel, een spel element maar ook een kwestie van kennis, daar kun je veel mee. Helaas viel de uitwerking mij toch wat tegen. De opdrachten werden op zo een chaotische manier in beeld gebracht dat het als kijker lastig was om lekker mee te doen. En door de drukte die soms ontstond was het ook lastig om goed te kunnen zien welke kwaliteiten wie nu exact met zich meebracht in het spel. De uitblinkers en minder goede spelers werden aardig uitgelicht, maar de hele middenmoot kwam maar mondjesmaat in beeld. Het spel begon erg snel en hoewel deze snelheid soms in het voordeel kan werken had ik het idee dat het ditmaal precies andersom was. Ik voelde me door het gebrek aan informatie niet meegezogen in de puzzels en miste ook wat achtergrondinformatie over bepaalde kandidaten.

Wat mij het meest verbaasde was hoe er werd omgegaan met de exclusieve woorden welke beschikbaar waren voor de winnende teams en een belangrijke schakel vormde tijdens de eliminatie. Geen enkele speler leek het spel echt goed tactisch te spelen wat je toch wel verwacht bij een programma binnen dit genre. Mijn verwachting was dat The Big Escape prima thuis zou horen in het rijtje van Wie Is De Mol en Kroongetuige, maar in werkelijkheid haalde het programma dat niveau bij lange na niet. Hoewel het nu ook weer niet slecht was, vond ik het wel jammer dat dit veelbelovende idee op deze manier bleek te zijn uitgewerkt. Wellicht wordt dit gedurende de rest van het seizoen nog beter, ik geef The Big Escape dan ook zeker nog wel een kans. Maar wat betreft de eerste aflevering kan ik niet anders concluderen dan dat deze matig was.
Volg The Big Escape
Aflevering 8
Aflevering 8