Hessel Hoekstra geeft "The Capture - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 18 september 2022.
7
0

The Capture - Seizoen 2

In het tweede seizoen staat The Capture een stuk steviger in haar schoenen. En dat komt de kwaliteit van de serie alleen maar ten goede.

Aanvankelijk was The Capture aangekondigd als een miniserie. Eén seizoen en dan zou het klaar zijn. Ik was dan ook behoorlijk verbaasd toen er toch nog een tweede seizoen werd aangekondigd. En enthousiast? Niet bijster. Het eerste seizoen had een hoop goede ideeën, maar wat mij betreft schoot het in de uitvoering een beetje tekort. Het tweede seizoen heeft me echter positief verrast.

Na het afronden van de zaak uit het eerste seizoen wordt detective Rachel Carey (Holliday Grainger, The Borgias) beloond met een flinke promotie. En daar hoort ook een nieuwe, nog lastigere zaak bij. Een computerwetenschapper van Chinese afkomst wordt in zijn huis doodgeschoten. De man bleek lid te zijn van een onderzoekscommissie die zich bezighoudt met Chinese activiteiten op Brits grondgebied. Deze commissie is kritisch over XANDA, een Chinees bedrijf dat gezichtsherkenningssoftware ontwikkelt. De Britse regering overweegt om deze software bij grenscontroles te gebruiken. Wanneer minister van veiligheid Isaac Turner (Paapa Essiedu, I May Destroy You) zich echter kritisch uitlaat over XANDA, wordt hij het doelwit van een enorm heftige lastercampagne. Carey en haar team moeten de zaak snel oplossen, want al gauw blijkt dat niemand veilig is voor de mysterieuze moordenaars.

Wat een verademing is dit tweede seizoen

Wat een verademing is dit tweede seizoen. Alles wat in seizoen één goed ging, ging in dit seizoen ook goed. En alles dat beter kon, dat ging absoluut ook een stuk beter. Wederom wordt er een interessante vorm van technologie aangehaald en hieromheen wordt een spannende thriller geschreven. In dit geval is het sjoemelen met beveiligingsbeelden weer een grote leidraad, maar er worden ook nieuwe interessante technieken gebruikt. Kun je een mens van vlees en bloed digitaal reconstrueren? Op die vraag probeert The Capture een antwoord te vinden en slaagt daar wat mij betreft goed in. De serie speelt met interessante thematiek rondom technologie en sociale kwesties en weet hier een strak verhaal omheen te bouwen.

Verhaaltechnisch heeft dit seizoen van The Capture grote sprongen vooruit gemaakt. Waar seizoen één soms nog wat wankelde, is het verhaal hier ontzettend sterk. De makers lijken een stuk beter te weten welke kant ze op willen met het verhaal, en de onverwachte wendingen maken de serie ook ontzettend spannend. Waar ik me in seizoen één erg aan stoorde was het einde. Gelukkig krijgt dit nog een staartje. Hoewel de zaak toen werd afgedaan als opgelost, was het voor de kijker duidelijk dat niet alles klopte. Het is fijn om te zien dat sommige personages toch nog twijfelen aan de conclusie van die zaak. Of het dossier in de toekomst nog wordt opgepikt, dat moet blijken. Het is wel fijn dat er nog aandacht aan besteed wordt.

Paapa Esseidu steelt de show dit seizoen

Ook de acteurs doen het goed. Grainger zit een stuk beter in haar rol en heeft genoeg aanknopingspunten om daadwerkelijk interessant te worden. Careys politiepartner Flynn (Cavan Clerkin, The Last Kingdom) is een goede sparringpartner voor haar. Ook vind ik het fijn dat Ron Perlman (Sons of Anarchy) dit seizoen een grotere rol heeft gekregen. Het is een leuke acteur, maar zijn rol in het eerste seizoen was heel erg beperkt, en het is gaaf om nu meer van hem te zien. De grote ster dit seizoen is toch wel Essiedu. Zijn personage Turner heeft alles, een goede baan, een liefdevol gezin en een hoop aanzien. De lastercampagne pakt dit allemaal van hem af en dan zie je wat voor persoon hij daadwerkelijk is. Essiedu weet de gelaagdheid van zijn personage terwijl zijn masker afvalt uitermate goed naar het scherm te brengen.

In het tweede seizoen weet The Capture te overtuigen. Met een flinke dosis spanning en actualiteit, een groep sterke acteurs en een pakkend verhaal staat seizoen twee als een huis. Hoewel de BBC nog niet bekend heeft gemaakt of er nog een derde seizoen komt, zou het me niets verbazen als dat wel gaat gebeuren.
Volg The Capture
The Flip
The Flip