The Change - Seizoen 1
8
Ron Schoonwater geeft The Change - Seizoen 1 een 8.

The Change - Seizoen 1

Britse dramedyserie The Change geeft menopauze een gezicht.
Heerlijke televisieserie die op geheel Britse wijze een zwaar thema luchtig maakt. Tijdens haar vijftigste verjaardagsfeestje ontdekt Linda (Bridget Christie, Ghosts) dat haar leven niet dat bruisende leven is dat ze zich ooit heeft voorgesteld. Haar man Steve (Omid Djalili, Dickensian) ziet haar meer als huissloof. Hij weigert een bijdrage te leveren. Hun twee kinderen helpen ook niet echt mee. Het gevolg is dat Linda voor zichzelf kiest en er een tijd tussenuit gaat.

Heerlijke televisieserie die op geheel Britse wijze een zwaar thema luchtig maakt.

Geheel in stijl doet ze dit op haar motor in een leren motorpak. Ze eindigt haar trip in een aftandse caravan midden in het bos. De twee ruwe bolster blanke pit zussen Carmel (Monica Dolan, W1A) en Agnes (Susan Lynch, Happy Valley) verhuren niet alleen de caravan maar bestieren ook een soort van palingcafé. Dat er bij beide een steekje los zit wordt al snel duidelijk.

Dat past perfect bij de rest van het stadje waarin Linda terecht is gekomen. Alleen de relatief rustige Joy (Tanya Moodie, Motherland) lijkt enigszins normaal. Ook zij heeft haar verhaal maar in verhouding tot Pig Man (Jerome Flynn, Game of Thrones), radioman The Verderer (Jim Howick, Ghosts) en de twee al eerdergenoemde zussen is Joy een verademing. Dit vreemde gezelschap zorgt er op geheel eigen wijze voor dat Linda zichzelf weer weet te vinden. Helaas geldt dat vinden ook voor haar man en zus.

De serie raakt ook andere thema's. Zo wordt het bos waarin het grootste deel van het verhaal zich afspeelt bedreigd. Aannemers zien liever asfalt dan natuur. De eigenzinnige bewoners weten elkaar te vinden om de strijd aan te gaan in de hoop hun natuurlijke omgeving te redden. Centraal staat daarin een eeuwenoude boom. Daarnaast weet de gemeenschap een oude traditie in ere te houden. Het palingfestival en de traditie waaruit het voortkomt geeft een inkijkje in wat voor Engelsen in vooral kleinere plaatsen nog gemeengoed lijkt te zijn. Traditie en (volks)vermaak in één.

De serie wordt vormgegeven door over the top karakters die toch menselijk en enigszins gewoon blijven.

The Change is een typische Britse dramedy. Het acteertalent is top. De serie wordt vormgegeven door over the top personages die toch menselijk en enigszins gewoon blijven. Ondanks hun vreemde gedrag blijkt er altijd wel wat achter de personages te zitten waardoor ze dicht bij de realiteit van alledag blijven. In zes kort afleveringen van nog geen half uur wordt het verhaal verteld. Het eindigt met een gigantische cliffhanger voor een tweede seizoen. Ik ben benieuwd of die er ook komt.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater