Ron Schoonwater geeft "The Chelsea Detective - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 april 2024.
3
0

The Chelsea Detective - Seizoen 2

The Chelsea Detective is volwassen geworden.

Dat komt vooral omdat de balans tussen misdaad en drama nu veel beter bewaard wordt dan in het eerste seizoen. De door Londen fietsende detective Max Arnold (Adrian Scarborough, Sanditon) hoort niet (meer) bij de getraumatiseerde politieagenten die je tegenwoordig zo vaak ziet. Zijn relatie met zijn ex Astrid (Anamaria Marinca, Temple) is gecompliceerd. Hun gevoelens voor elkaar zijn duidelijk nog niet weg. In dit tweede seizoen is dit niet meer het drama dat het was maar is het meer een zoektocht voor beide om wel of niet los van elkaar te komen.

Dit seizoen staat garant voor vier afleveringen top entertainment.

Dit maakt dat het deel waarin het werk zich van Max afspeelt meer aandacht krijgt. Niet dat de The Chelsea Detective nu de meest spannende misdaadserie ooit is, daarvoor is het allemaal te lichtvoetig. Wel zijn de verhaallijnen beduidend beter in balans. De vraag wie het gedaan heeft, en waarom, krijgen meer aandacht dit seizoen. Dat zorgt ervoor dat de serie zich makkelijk nestelt tussen andere meer luchtige Britse misdaadseries. Denk onder andere aan Midsomer Murders, Whitstable Pearl en Karen Pirie.

The Chelsea Detective
© Acorn TV

Wat Britse series over het algemeen uitstekend maakt is de kwaliteit van het acteren. Ook in The Chelsea Detective is de kwaliteit prima. Bovendien wordt de wereld van de wijk Chelsea in Londen op een mooie manier weergegeven. Het geeft een gedramatiseerd inkijkje in een wereld die normaal gesproken in de media geafficheerd wordt met plat en rijk vermaak. The Chelsea Detective zorgt ervoor dat er een hele andere kijk op Chelsea ontstaat. Wat dat betreft is het ook voor Chelsea en haar inwoners een zege dat deze serie er is.

Wel zijn de verhaallijnen beduidend beter in balans.

Dit seizoen staat garant voor vier afleveringen topentertainment. De serie kijkt makkelijk weg. Het weet constant te boeien en houdt je als kijker vast met de belangrijkste vraag die bij een goede misdaadserie hoort: wie heeft het gedaan en waarom? Wat dat betreft is The Chelsea Detective zeker een aanrader. Waar het eerste seizoen van mij niet meer dan een zeven krijgt scoort dit seizoen een heel punt hoger. Mogelijk komt dit (deels) door het feit dat The Chelsea Detective volwassen is geworden. Ik ben benieuwd of het inmiddels aangekondigde derde seizoen mij ook weer zo gaat verrassen.
Volg The Chelsea Detective
A Crime of Passion
A Crime of Passion