9
Peter Rotthier geeft "The Deuce - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 juni 2018.
1
0

The Deuce - Seizoen 1

Wanneer je je, als een in de jaren zeventig opgegroeide kijker, onderdompelt in de HBO-serie The Deuce waan je jezelf terug in je tienerjaren toen reeksen als Charlie’s Angels, The A-team en aanverwanten het scherm bevolkten. De aankleding van de personages in The Deuce is precies hetzelfde en de manier waarop alles in beeld gebracht wordt, lijkt zo uit de jaren zeventig geplukt te zijn. Alleen het onderwerp dat in The Deuce aan bod komt, zou in de jaren zeventig een storm van protest uitgelokt hebben mocht iemand het gewaagd hebben om zo’n reeks op het televisiescherm te deponeren.

The Deuce brengt ons naar de seventies waar we belanden in New York. De makers schotelen ons een verhaal voor dat de ontwikkeling van de porno-industrie volgt van in zijn beginjaren. Niet dat er voor de jaren zeventig geen porno gemaakt werd in Amerika. Alleen was dat aan het begin van deze serie nog illegaal. Het mag dan ook niet verwonderen dat de makers hun verhaal iets vroeger laten beginnen en we aanvankelijk terecht komen in het al eveneens illegale prostitutiecircuit waar de pooiers de plak zwaaien.

Wat je te zien krijgt kan je meestal echt wel functioneel noemen en is meestal minder expliciet dan in een reeks als Game of Thrones.

Spilfiguur in The Deuce is echter barman Vince (James Franco, 11.22.63) die op een bepaald moment aangesproken wordt door een kleinere maffiabaas om voor hem een bar uit te baten. Het blijft echter niet bij het uitbaten van een café. De maffiaman heeft ook heel wat andere plannen waaronder de oprichting van een bordeel. Vince is echter de man die op alle papieren staat als eigenaar en hoewel hij niet echt staat te dringen om mee op deze kar te springen, heeft hij weinig keuze.

[image-91295]

Een tweede personage dat zich langzaam maar zeker ontwikkelt als een hoofdpersonage is Eileen (Maggie Gyllenhaal, The Honourable Woman). Zij werkt als zelfstandige prostituée onder de naam Candy. Regelmatig heeft ze het aan de stok met enkele pooiers uit de buurt die haar onder hun hoede willen nemen. Eileen weigert dat steeds en dat breekt haar geregeld heel zuur op. Omdat ze merkt dat de straat doen steeds gevaarlijker wordt, gaat ze op zoek naar andere manieren om in haar onderhoud te voorzien. Zo weet ze een rolletje te versieren in een pornofilm. Eileen heeft echter hogere ambities. Het maken van porno blijkt geen prioriteit meer te zijn voor de gezagsdragers en het genre heeft potentie om heel lucratief te zijn. Eileen wil zelf achter de camera staan en stelt alles in het werk om die droom te laten uitkomen.

The Deuce
© HBO

Naast de verhaallijnen rond deze twee personages maken we ook kennis met het leven van de New Yorkse straathoertjes en hun pooiers. Ook de politie komt geregeld in beeld wanneer ze razzia’s houden in de buurt en de dames en hun ‘vriendjes’ oppakken. Meestal zijn die razzia’s gestuurd en enkele politiemannen knijpen al eens een oogje dicht in ruil voor een speciale behandeling. Tenslotte wordt de krantenjournaliste, die in de buurt rondloopt om een verhaal rond de dames van lichte zeden te maken, steeds belangrijker.

The Deuce schetst ons een perfect beeld van het leven in de jaren zeventig met als achtergrond de ontwikkeling van de porno industrie in de Verenigde Staten. De sfeer van de reeks is soms wel vrij grimmig want het leven van de meeste personages gaan niet echt over rozen. We krijgen heel wat miserie te zien maar er zijn ook momenten die hoop geven aan enkele personages. Daarnaast wordt er in The Deuce niet overdreven met seksscènes. Wat je te zien krijgt kun je meestal echt wel functioneel noemen en is meestal minder expliciet dan in een reeks als Game of Thrones. Liefhebbers kunnen zich alvast opmaken voor een tweede seizoen dat waarschijnlijk ergens in het najaar van 2018 of in de loop van 2019 op de buis zal komen.
Volg The Deuce
Finish It
Finish It