9
Conan Miller geeft "The Expanse - Seizoen 3 (DVD)" een 9.
Geschreven door Conan Miller op 15 februari 2020.
7
0

The Expanse - Seizoen 3 (DVD)

We worden allemaal wekelijks gebombardeerd met nieuwe films en series. De wet van de gemiddelden dicteert dat die niet allemaal even goed kunnen zijn. Zo dacht ik zelf eerst dat The Expanse weer zo’n typische ruimte-serie zou zijn. Zo’n serie die je net zo goed in Amsterdam of New York kunt laten spelen omdat in het verhaal de ruimte slechts als decor wordt gebruikt. Weinig ‘science’, veel ‘fiction’.

Het tempo in dit derde seizoen gaat flink omhoog.

Na twee seizoenen groeiende spanning en diepgang weet ik dat The Expanse anders is. Het verhaal wordt langzaam uit de doeken gedaan. Niet omdat de serie traag is, maar omdat er aandacht wordt geschonken aan alle details en alle verhaallijnen. Je krijgt voldoende informatie, maar niet alles wordt direct uitgelegd. Je krijgt die informatie ongeveer in hetzelfde tempo als de hoofdpersonen. Als je dat frustrerend vindt, dan deel je die frustratie met de personages; ook zij willen weten wat er allemaal aan de hand is. Wees gerust: je geduld zal worden beloond, uiteindelijk.

Wie de eerste twee seizoenen van The Expanse heeft gezien, heeft waarschijnlijk wel gemerkt dat het verhaal een steeds groter bereik krijgt. Dat niet alleen, ook het tempo in dit derde seizoen gaat flink omhoog. Er gebeurt ontzettend veel en ik moest goed opletten om alle personages en hun daden te kunnen blijven volgen. Dat werd nog ingewikkelder gemaakt omdat ook de personages zelf twijfelen of hun loyaliteit wel bij de juiste partij ligt. Daar passen zij hun daden op aan en dat zorgt soms voor veel wrijving. Daarnaast gebeuren er in de loop van dit seizoen een aantal dingen waarvan helemaal niemand iets begrijpt.

Seizoen drie gaat precies verder waar seizoen twee ophield. Tegen de achtergrond van het wapengekletter tussen Aarde en Mars zijn er aan beide kanten partijen die de oorlog proberen te laten escaleren of juist willen tegenhouden. Daaromheen gebeurt ook ontzettend veel. Zo moet Gordel-leider Fred Johnson uitzoeken waar zijn loyaliteit ligt. Hoe kan hij de toekomst van de Gordel veiligstellen? Moet de Gordel zich buiten de strijd houden en naderhand de kruimels oprapen?

Bij de andere partijen spelen gelijksoortige vraagstukken. Om de Aarde te beschermen probeert Chrisjen Avasarala uit te zoeken hoe ze de oorlogszuchtige invloed van Sadavir Erringwright op de Secretaris-Generaal van de VN Sorrento-Gillis kan inperken. Deze laatste roept de hulp van een oude kennis in, hopend dat zij hem kan helpen zijn grip op de situatie te verstevigen. Dit loopt echter niet helemaal zoals iedereen verwacht.

Aan de kant van Mars wordt er van Sergeant Bobby Draper veel verwacht, behalve het vertellen van de waarheid over haar belevenissen op Ganymedes. Dit dwingt haar om haar relatie met haar leidinggevenden ernstig te overwegen. Wat moet zij doen, nu alles waar zij in gelooft, wordt aangetast?

James Holden en de bemanning van de Rocinante doen er alles aan om te ontdekken wat dokter Strickland met de kleine Mei van plan is. Maar die is niet van plan om zich te laten tegenhouden. Jules-Pierre Mao wordt hierdoor ook gedwongen om zijn plannen te herzien. De rol van deze groep wordt steeds belangrijker, maar dat brengt ook stress en twijfels met zich mee. Verder is duidelijk niet iedereen overtuigd van hun onpartijdigheid.

En dan is er nog die mysterieuze protomolecuul waarvan niemand weet wat het is en waar het vandaan komt. Iedereen wil weten of het in hun voordeel is te gebruiken. Maar wat wil het protomolecuul zelf eigenlijk? Als het tot een strijd mocht komen met dit ‘wezen’, is het zeer de vraag of de wapens van de mensheid ertegen opgewassen zijn.

Dit seizoen staat barstensvol van de kleine en grote gebeurtenissen. Voortdurend veranderde machtsverhoudingen, zowel politiek als militair, zorgen dat de totale oorlog op de rand van uitbreken blijft. Alleen de voortdurende inspanningen van enkele kleine groepen en individuen lijken een ramp op afstand te kunnen houden.

Dit seizoen staat barstensvol van de kleine en grote gebeurtenissen.

De acteurs zijn dit seizoen beter dan ooit op dreef. Hun menselijkheid, hun successen en hun falen, alles komt aan bod en wordt geloofwaardig uitgebeeld. De productie straalt kwaliteit uit en nergens wordt het verhaal ingekort. Alles krijgt de tijd die het nodig heeft. De opbouw van het verhaal blijft logisch en driedimensionaal. Er is geen duidelijke strijd tussen goed en kwaad; iedereen heeft zijn eigen redenen om te doen wat hij doet. En dat is wat The Expanse voor mij zo geloofwaardig maakt.

Mijn mening over The Expanse is wel duidelijk: dit is een blijvertje. Een blik op IMDb bevestigt dat ik niet de enige ben. Wie een echte sciencefiction-serie wil zien, moet The Expanse kijken. Elk seizoen is sterker dan het vorige en doet verlangen naar meer. Wat betreft de dvd-box: beeld en geluid zijn goed genoeg, maar er staan geen extra's op. Dat is jammer, maar het gaat natuurlijk om de serie zelf. En die geef ik met plezier een 9.

The Expanse
© Syfy
Volg The Expanse