The Family - Eerste aflevering
6
Bo Verhoef geeft The Family - Eerste aflevering een 6.

The Family - Eerste aflevering

Toen Resurrection (een in 2015 gecancelde televisieserie van de Amerikaanse zender ABC) op televisie kwam, had ik geen idee dat het gebaseerd was op een soortgelijke televisieserie genaamd “The Returned”. Inmiddels zijn er genoeg series geweest die gingen over dode of vermiste mensen die ineens weer opdoken in hun oude woonplaats. Toen ik de omschrijving voor The Family las, dacht ik bij mezelf ‘Oh nee toch, niet weer zo één’. ABC heeft namelijk weer een serie gemaakt die gaat over een teruggekeerd persoon, echter dit keer gaat het denk ik meer over het gezin van het teruggekeerde kind, dan de terugkeer zelf. De titel van de serie moet natuurlijk ergens vandaan komen. Maar of de titel de serie echt goed weergeeft is een twijfelpunt.

The Family draait om een gezin, de familie Warren. Het gezin bestaat uit moeder Claire (Joan Allen, Luck en The Killing), vader John (Rubert Graves, Sherlock), dochter Willa (Alison Pill, The Newsroom), zoon Danny (Zach Gilford, Friday Night Lights) en zoon Adam (Liam James, Psych en The Killing). Na een vermissing van tien jaar duikt Adam ineens op bij het politiebureau waar de agente Nina (Margot Bingham) werkt die tien jaar geleden aan zijn vermissing heeft gewerkt. Het dorp staat op zijn kop, omdat Adam niet zomaar een jongen is, maar zoon van de politica Claire Warren. Zijn vermissing destijds was groot nieuws en tien jaar lang werd gedacht dat hij vermoord was door buurman Hank (Andrew McCarthy, Lipstick Jungle). Nadat Adam terugkeert in de familie, wordt Hank vrijgelaten en wordt er gezocht naar de man die Adam wel heeft vastgehouden, verkracht en gemarteld. Agente Nina wordt weer op zijn zaak gezet. Zij probeert te achterhalen wat er destijds fout is gegaan, maar probeert tegelijkertijd de verantwoordelijke op te speuren.

The Family
© ABC

De familie is natuurlijk erg blij met Adams terugkeer, maar toch beginnen er mensen te twijfelen. Is Adam wel die Adam die tien jaar geleden in het park verdwenen raakte? Sommige dingen kloppen niet helemaal, maar ligt dat aan de tien jaar die Adam heeft gemist? Zijn DNA is hetzelfde als die van de Adam van tien jaar geleden, maar hoe weten we dat zeker? Daarnaast maakt Claire Warren gebruik van Adams terugkeer, omdat het haar kansen geeft voor haar politieke carrière. En daar is natuurlijk ook niet iedereen blij mee.

Ik word vanaf het begin wel meegenomen in het verhaal. Je ziet flashbacks van de momenten dat Adam nog deel uitmaakte van het gezin, afgewisseld met momenten uit het heden waarin Adam weer in het gezin terugkeert. Deze flashbacks en –forwards zijn echter niet echt met elkaar verweven. Het is meer een afwisseling van, zonder dat het elkaar versterkt. Daarnaast neemt de serie de kijker mee met het verhaal van de agente. Alleen is deze actrice wel een overtuigende agente? Ik voel het eigenlijk allemaal nét niet. Ja het is weer een apart verhaal van iemand die terugkeert, en ja als kijker wil je weten wat het echte verhaal is, maar of ik zin heb om daar meer afleveringen op te wachten? Ik weet het nog zo net niet. Ik zal braaf nog een paar afleveringen kijken, want hoeveel kun je nu van een serie zeggen na één aflevering? Ik hoop dat het nog wat wordt, maar als het gecanceld wordt, zal mij dat niet echt verbazen.

Over de auter, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef