Dave Scholting geeft "The Flight Attendant - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Dave Scholting op 28 september 2022.
2
0

The Flight Attendant - Seizoen 1

Een aan alcohol verslaafde stewardess wordt na een avondje stappen met een rijke, knappe man wakker met méér dan alleen een kater.

Stewardess Cassie Bowden (Kaley Cuaco, The Big Bang Theory) ontwaakt in een hotelkamer in Bangkok naast het levenloze lichaam van Alex Solokov (Michiel Huisman, Game of Thrones). Alex is op gruwelijke wijze vermoord en ligt met een doorgesneden keel in een plas bloed. Cassie heeft geen idee wat er gebeurd is met de man die ze als passagier tijdens haar vlucht van New York naar Bangkok ontmoet heeft. Ze is de vorige avond met Alex uit geweest en vervolgens met hem in bed beland. Vanwege de nodige alcoholconsumpties kan Cassie zich echter nauwelijks nog iets herinneren. Bang om van de gruweldaad beschuldigd te worden ruimt ze in totale paniek de plaats delict op en neemt vervolgens de benen. In haar haast om van de hotelkamer weg te komen verliest ze echter haar identiteitspas.

The Flight Attendant
© HBO Max

Wanneer Cassie en haar collega's na hun vlucht terug naar huis weer zijn geland in New York City worden zij allemaal apart ondervraagd door twee FBI-agenten. De FBI is op de hoogte gebracht van de moord op Alex, nadat zijn dode lichaam door een schoonmaakster van het hotel is gevonden. Uiteraard hebben zij de nodige vragen voor het cabinepersoneel aangezien Alex op hun vlucht aanwezig was. Een nerveuze Cassie probeert aan de ondervraging te ontkomen, maar dit maakt haar in de ogen van één van de FBI-agenten, Van White (Nolan Gerard Funk, Awkward) juist direct verdacht. Zijn collega Kim Hammond (Merle Dandridge, Greenleaf) heeft echter het vermoeden dat er meer aan de hand is. Wat niet echt helpt voor Cassie is haar overmatige gebruik van alcohol. Cassie drinkt veel. Erg véél. Ze is dan ook duidelijk een alcoholiste. Iedereen in haar omgeving heeft dit ook in de gaten, maar Cassie ontkent dit stellig voor zichzelf. Door haar alcoholisme wordt het voor Cassie ook moeilijker om precies te herinneren wat er die bewuste avond allemaal gebeurd is.

Kaley Cuaco zet haar rol van alcoholistische stewardess prima neer

Natuurlijk komt Cassie er beetje bij beetje achter waarom Alex die nacht vermoord is. Ze krijgt daarbij hulp van haar beste vriendin Annie (Zosia Mamet, Girls), en Annie's vriendje Max (Deniz Akdeniz, Siren). Maar ook Alex zelf probeert er samen met Cassie achter te komen wie hem vermoord heeft en waarom. Daarnaast probeert Alex ook om Cassie te laten inzien dat zij een flink alcoholprobleem heeft. Dit klinkt waarschijnlijk allemaal nogal vreemd. Alex is immers dood. Wanneer de stress voor Cassie te veel wordt bevindt ze zich echter in gedachten weer in die hotelkamer met Alex. Deze scènes tussen Cassie en Alex zijn één van de leukste onderdelen van The Flight Attendant. Iets wat je niet kunt zeggen van de verhaallijn rond het personage Megan Briscoe (Rosie Perez, Rise).

Megan is een collega van Cassie met wie zij samenwerkt tijdens hun vluchten naar het buitenland. De twee hebben een nogal moeizame, maar toch vriendschappelijke relatie. Megan blijkt echter nogal een groot geheim te hebben. Gaandeweg de afleveringen had ik verwacht dat de verhaallijnen van Megan en Cassie elkaar wel zouden kruisen. Dit bleef echter tot mijn verbazing uit. Megan's verhaallijn in deze serie heeft niets met de hoofdverhaallijn van Cassie te maken. De verhaallijn van Megan is op zichzelf helaas ook al niet bijster interessant te noemen. Deze verhaallijn had dus eigenlijk prima weggelaten kunnen worden.

The Flight Attendant
© HBO Max

Kaley Cuaco zet haar rol van alcoholistische stewardess prima neer, ondanks dat haar personage soms behoorlijk irritant kan overkomen. Alcoholisten zijn nu eenmaal niet altijd de meest sympathieke mensen. Toch blijf ik met het gevoel zitten dat er meer uit het verhaal te halen viel. The Flight Attendant is gebaseerd op een roman met dezelfde naam van Chris Bohjalian. Ik weet niet of het moordmysterie daarin gedetailleerder is uitgewerkt en wat er eventueel voor de televisieserie is weggelaten. De reden voor Cassie's zucht naar drank is gelukkig wel goed uitgewerkt. Hoewel ik meer van deze serie had verwacht en dit eerste seizoen nergens écht in uitblinkt ga ik het tweede seizoen, dat intussen op HBO Max is uitgebracht, nog wel bekijken.
Volg The Flight Attendant
Backwards and Forwards
Backwards and Forwards