7.5
Wichita van Rijkom geeft "The Flight Attendant - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 juli 2024.
6
0

The Flight Attendant - Complete serie

The Flight Attendant gaat over stewardess Cassie die door verkeerde keuzes in haar leven uiteindelijk in grote problemen belandt. Achtervolgd door criminelen en justitie zoekt ze naar antwoorden en manieren om haar leven te redden.

Vanaf 2020 tot en met 2022 was de serie The Flight Attendant te zien op HBO Max. In dit verhaal volgen we stewardess Cassandra 'Cassie' Bowden (Kaley Cuoco, The Big Bang Theory) die op z’n zachtst gezegd een bewogen leven leidt. De serie is een mix van drama, mysterie, thriller met ook wat comedy hier en daar. Kortom een veelzijdige serie. Ik was al een tijdje erg nieuwsgierig naar The Flight Attendant en gelukkig is deze nog altijd te streamen via HBO. Na het zien van de complete serie vond ik het tijd voor een recensie over de twee uitgebrachte seizoenen.

Cassie is een alcoholistische stewardess met een verleden gevuld met trauma’s.

Cassie is een alcoholistische stewardess met een verleden gevuld met trauma’s. Ze geniet van haar avonturen over de wereld, houdt er niet van zich te binden en lijkt overal vrienden te hebben maar gaat maar zelden de diepte in. Wanneer zij na een vlucht en een leuke avond met een passagier de volgende dag wakker wordt, ligt haar nieuwste verovering vermoord naast haar in bed. Cassie herinnert zich niks meer van de avond daarvoor en wil zo snel mogelijk weg uit de situatie. Wat als zij immers iets met de moord te maken heeft? Of wat als de moordenaar juist haar erin probeert te luizen?!

Gedurende het eerste seizoen volgen we Cassie’s zoektocht naar antwoorden terwijl zij tegelijkertijd uit handen van de FBI probeert te blijven. Met behulp van haar beste vriendin Annie (Zosia Mamet, Girls) en diens vriendje Max (Deniz Akdeniz, Once Upon a Time) komt ze er langzaamaan achter wat er die nacht in de hotelkamer is gebeurd. Hierdoor raakt ze echter ook verstrikt in een levensgevaarlijk netwerk van moordenaars die het uiteindelijk op haar gemunt hebben. Haar leven loopt volledig uit de hand wat haar alcoholgebruik geen goed doet.

De serie zit goed in elkaar en met acht afleveringen per seizoen kijkt het lekker snel weg. Geloofwaardig is het zeker niet, maar dat hoeft ook niet. Het absurdisme is juist wat het verhaal grappig en op momenten leuk maakt . Wat ik erg fijn vond was dat beide seizoenen een duidelijk begin en einde hebben. Bovendien is het einde van seizoen twee, hoewel er nog genoeg materiaal over is voor een vervolg, een waardige afsluiting van de gehele serie. Zo goed als alle vraagstukken worden uiteindelijk beantwoord en alle personages krijgen een einde dat bij hen past.

The Flight Attendant
© HBO Max

In het tweede seizoen zien we dat Cassie haar leven iets beter op de rit heeft. Ze is van New York verhuisd naar LA, gestopt met het drinken van alcohol en heeft zelfs een vaste relatie. Wanneer haar echter weer iets gevaarlijks overkomt in het buitenland kan ze het niet laten dit te onderzoeken. Hoewel ze het ditmaal een stuk beter en overzichtelijker aanpakt is ze nog altijd verre van een professional. De gevolgen zijn dan ook dat Cassie binnen korte tijd weer voor haar leven moet vechten terwijl ze probeert te ontsnappen aan criminelen die het op haar gemunt hebben. Bovendien is Cassie deze keer niet de enige die gevaar loopt…

De speciale effecten en omgevingen zijn niet altijd van hoge kwaliteit maar de acteurs maken dit goed waardoor dit het verhaal niet in de weg zit.

Het naïeve blonde meisje dat mannen verslindt is een rol die we Kaley Cuoco al vaker hebben zien spelen. Maar dat doet niks af aan het feit dat ze deze rol goed speelt en bovendien ook in dit geval veel diepgang geeft. Vooral de emotionele scènes waren geloofwaardig en de rol van Cassie lijkt haar op het lijf geschreven te zijn. In het eerste seizoen is ook een bijzondere rol weggelegd voor de Nederlandse Michiel Huisman (Game of Thrones). T.R. Knight, die je kunt kennen van Grey’s Anatomy, speelt in beide seizoenen de broer van Cassie. De cast is sowieso over het algemeen erg goed. De speciale effecten en omgevingen zijn niet altijd van hoge kwaliteit maar de acteurs maken dit goed waardoor dit het verhaal niet in de weg zit.

Het eerste seizoen van The Flight Attendant is gebaseerd op het gelijknamige boek van Chris Bohjalian. Hoewel het tweede seizoen een origineel verhaal betreft viel dit niet op tijdens het kijken. De niveaus van beide seizoenen waren voor mij gelijk. Ik weet niet of de kwaliteit nog even goed was gebleven als ze de serie veel langer hadden laten doorgaan. Gedurende de twee uitgebrachte seizoenen zien we verschillende kanten van Cassie en haar dierbaren en zijn de zaken uiteenlopend genoeg om de aandacht erbij te houden. Maar Cassie’s verhaal is inmiddels in grote lijnen wel al verteld. Het verbaast mij dan ook niet dat begin dit jaar is besloten om de serie te cancelen. Desondanks heb ik genoten van The Flight Attendant. Heel origineel of bijzonder was de serie niet maar het is een prima titel om even lekker te bingewatchen deze zomer.

The Flight Attendant
© HBO Max
Volg The Flight Attendant