7.5
Ron Schoonwater geeft "The Frankenstein Chronicles - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 18 Oktober 2017.
4
0

The Frankenstein Chronicles - Seizoen 1

Het Britse The Frankenstein Chronicles moet niet vergeleken worden met Penny Dreadful. Die laatste serie heeft een veel groter Gothic gehalte en kiest meer voor bombast en het grote gebaar. Hoewel The Frankenstein Chronicles dweept met het bovennatuurlijke is de sfeer van de serie meer te vergelijken met een serie als Ripper Street. Een detective die ook een kostuumdrama is. Ook wat betreft sfeer en thema. Goed gedaan overigens, want deze serie brengt de onderkant van de samenleving in de negentiende eeuw in Engeland goed in beeld. Niet alleen mooie kostuums en grote villa's, maar vieze, modderige straten en in vodden geklede personages. Met ziektes als gevolg.

The Frankenstein Chronicles
© ITV

Laat dat laatste nu net het centrale thema zijn in deze serie. De strijd tussen kwakzalvers en de opkomende medische wereld die alles wil verbinden aan empirisch onderzoek. Middenin die strijd vindt inspecteur John Marlott (Sean Bean, Game Of Thrones) een kinderlijk. Althans, dat denkt hij. In een laatste spasme lijkt het meisje zijn arm vast te pakken. Al snel blijkt dat John strijdt met zijn eigen demonen en ziekte. Door gebruik van medicijnen is het maar de vraag of alles wat hij ziet en meemaakt de werkelijkheid is.

De sfeer is meer te vergelijken met Ripper Street

Het verhaal zit goed in elkaar. Zeker als ook Mary Shelley (Anne Maxwell Martin, The Bletchley Circle) haar intrede doet. Mary Shelley is natuurlijk de schrijfster van Frankenstein. Dat boek lijkt ook de inspiratiebron voor de daders, want het wordt duidelijk dat het gevonden kinderlijk uit meerdere onderdelen van verschillende kinderen bestaat. Daarnaast verdwijnen kinderen uit de achterbuurten die nooit meer terugkomen. Inspecteur Marlott raakt in zijn zoektocht verstrikt in de strijd tussen zijn opdrachtgever sir Robert Peel (Tom Ward, Silent Witness) en de liefde voor Jemima Hervey (Vanessa Kirby, The Crown). Laat die laatste nu net de zus zijn van Daniel Hervey (Ed Stoppard, The Musketeers), tegenstrever van sir Robert Peel.

The Frankenstein Chronicles
© ITV

The Frankenstein Chronicles kent nog meer verhalen. Zo is collega politieagent Nightingale (Richie Campbell, Liar) en zijn liefde voor de jonge Flora (Eloyse Smith, Fortitude) een belangrijk onderdeel van de serie. Het brengt inspecteur Marlott uiteindelijk in de problemen. Zijn demonen en tegenstrevers zorgen ervoor dat het einde van de serie onverwacht is. Hoewel het staartje van het einde juist weer wel te verwachten is. Dat staartje is toch een minpuntje van de serie. Duidelijker kunnen we het helaas niet maken, want anders verklappen we het plot van de serie. De serie weet ondanks de serieuze toon en het duistere thema toch regelmatig humor te brengen. Het geeft de serie die typische Britse sfeer. Liefhebbers van de genoemde genres en series zouden The Frankenstein Chronicles zeker een kans moeten geven.
Volg The Frankenstein Chronicles
Bride of Frankenstein
Bride of Frankenstein