Henk Vernout geeft "The Gifted - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 11 Oktober 2017.
3
0

The Gifted - Eerste aflevering

At first it's like a sneeze, something that just happens. –Lauren

Je zou toch denken dat we er inmiddels wel genoeg hebben. Waarvan vraag je? Van series met superkrachten. Toch blijven er elk seizoen weer talloze nieuwe series verschijnen, waarbij de algehele kwaliteitstrend ietwat neerwaarts lijkt te zijn (ik kijk naar jou, Marvel’s The Inhumans...). Zo probeert ook FOX weer een nieuwe ‘superhelden’-show aan het rijtje toe te voegen. The Gifted is de serie waar het om gaat. Kunnen ze de neerwaartse spiraal doorbreken?

The Gifted vertelt het verhaal van de familie Strucker. Vader Reed (Stephen Moyer, True Blood) werkt als aanklager tegen mutants. Mutants (bekend van het X-Men universum) zijn mensen met een bepaalde DNA-afwijking, waardoor ze superkrachten krijgen. Verder zijn er moeder Caitlin (Amy Acker, Person of Interest), dochter Lauren (Natalie Alyn Lind, Gotham) en zoon Andy (Percy Hynes White, Between). In de pilot komen de kinderen erachter dat ze ook mutanten zijn. De overheid begint al snel op ze te jagen waardoor de hele familie op de vlucht slaat.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen; ik was positief verrast. Vanaf moment één boeide de serie me meteen. Ik zal uitleggen waarom. Om te beginnen moet ik de geloofwaardige special effects en het kostuum design credit geven. Met een televisiebudget is het niet altijd makkelijk om goede, geloofwaardige special effects of kostuums te creëren, maar The Gifted lukt het. Het ziet eruit zoals je hoopt en dat is een groot pluspunt.

Ook de acteurs zijn stuk voor stuk geen powerhuizen, maar brengen het er goed vanaf. Moyer en Acker hebben direct chemie, waardoor hun relatie geloofwaardig overkomt en je de keuzes die ze maken ook meteen gelooft. Een speciale vermelding voor Emma Dumont (Aquarius). Zij speelt een van de mutanten, Lorna Dane, en doet dit met overtuiging en scherpte waardoor ze het verhaal naar een nieuw niveau tilt.

[image-92004]
Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten aan te wijzen. Bij The Gifted kijk ik dan vooral naar de geluidstechnici. Het geluid van de eerste aflevering was soms amateuristisch gemixt. In een scène, vrij aan het begin van de pilot, valt het stemgeluid van sommige acteurs soms weg tegen het omgevingsgeluid. Hier stoorde ik me aan, waardoor ik die scène opnieuw moest kijken. Ik had er de eerste keer niets van had meegekregen.
Ook is het script niet altijd even sterk en rammelt soms onnodig. Vooral als je luistert naar de twee kinderen. Zij krijgen duidelijk de meest melodramatische tekst voorgeschoteld, maar naar mijn mening is het soms wat te overdreven.

Al met al doet The Gifted een goede poging om de neerwaartse superhelden-spiraal te doorbreken. Het einde van de pilot laat je meteen verlangen naar de volgende aflevering, een teken dat het goed in elkaar zit. Als ze dit niveau kunnen vasthouden in de rest van het seizoen, kan dit nog best een aantal serieseizoenen mee.

Een 7,5!
Volg The Gifted
oMens