6.5
Dave Scholting geeft "The Gifted - Seizoen 2 (eerste deel)" een 6.5.
Geschreven door Dave Scholting op 16 januari 2019.
1
0

The Gifted - Seizoen 2 (eerste deel)

The Gifted is een Marvel-serie die zich afspeelt in de X-Men-wereld. Verwacht echter geen personages van de bekende X-Men-franchise als Wolverine, Storm, Beast, Magneto of Professor X. Sterker nog, de X-Men zijn spoorloos of dood! Niemand weet precies waar ze zijn of wat er met ze is gebeurd.

In plaats daarvan gaat The Gifted over een doodnormaal gezin waarvan de beide kinderen over speciale krachten blijken te beschikken. Een zogeheten gave die ze een tijdlang verborgen proberen te houden. De overheid jaagt namelijk op deze mensen met een gave (mensen die ze mutanten noemen) om ze vervolgens gevangen te nemen zodat zij geen kwaad tegen de mensheid kunnen uitrichten. Natuurlijk wil niet elke mutant dit, de overheid lijkt echter te denken beter het zekere voor het onzekere te kunnen nemen. Om de mutanten te pakken te krijgen gebruiken zij een speciaal opsporingsteam, de Sentinel Service, dat wordt geleid door Jace Turner (Coby Bell, Burn Notice). Turner heeft zelf in het verleden op pijnlijke wijze met mutanten te maken gehad en is sindsdien van plan om de wereld te beschermen tegen deze 'gevaarlijke' mensen. De familie waar het om draait in de serie slaat op de vlucht en komt terecht bij de Mutant Underground-beweging onder leiding van de stoere Thunderbird (Blair Redford, The Lying Game).

The Gifted
© FOX

Het tweede seizoen gaat verder waar het eerste seizoen ophield. Er zijn zes maanden verstreken sinds Andy (Percy Hynes White, Between), de jongste telg van het gezin Strucker, en Polaris (Emma Dumant, Aquarius), de zwangere vriendin van Eclipse (Sean Teale, Reign) zich aansloten bij de Inner Circle van de Hellfire's Club. Deze groep mutanten staan onder leiding van de mysterieuze Reeva Payge (Grace Byers, Empire). De Inner Circle wil wraak nemen op alle mensen, bedrijven en instanties die mutanten slecht hebben behandeld en/of nog steeds behandelen. Ze kijken daarbij niet op een (onschuldig) slachtoffer meer of minder. Jace is intussen ontslagen bij de Sentinel Service en zoekt zijn heil nu bij The Purifiers, een haatgroep die het liefste alle mutanten zou willen uitroeien.

Er gebeurt weinig tot niets aan karakterontwikkeling

De eerste helft van dit tweede seizoen is helaas niet zo sterk als het eerste seizoen dat wel was. Dit ligt aan verschillende dingen. Allereerst komt het verhaal wat de makers dit seizoen willen vertellen niet lekker uit de verf en zit er geen lekker tempo in de serie. Daarnaast zit er in dit tweede seizoen weinig tot niets aan karakterontwikkeling in de hoofdpersonages, zeker ten opzichte van het eerste seizoen. Dit is iets wat je toch wel zou verwachten naarmate een serie zich verder ontwikkelt. Je moet als kijker immers geïnteresseerd blijven in de hoofdpersonages. Het is dus van belang dat deze personages blijven groeien en je als kijker mee kunt leven met hen, in plaats van telkens te denken hoe saai ze eigenlijk wel niet zijn. Iets waar ik mij een aantal keren op betrapt heb dit seizoen. Geen goed teken dus!

The Gifted
© FOX

De serie bevat dialogen die af en toe niet zouden misstaan in een gemiddelde soapserie

Het meest tenenkrommend is echter nog wel dat de dialogen af en toe niet zouden misstaan in een gemiddelde soapserie. Tot slot zijn ook de special effects behoorlijk ondermaats voor een serie over mensen met een gave die allemaal iets speciaals kunnen. Als ik The Gifted vergelijk met andere Marvel-series die ik volg, bijvoorbeeld Daredevil van Netflix, Legion van FX of zelfs ABC's Agents of S.H.I.E.L.D., dan is deze serie van FOX toch wel de minste van allen. Dat is erg jammer daar het eerste seizoen weliswaar niet perfect was maar wel veel potentie in zich had om met het tweede seizoen te gaan knallen. Aangezien dit in de eerste helft van dit tweede seizoen wat mij betreft is uitgebleven, vrees ik dat The Gifted op deze manier voor FOX geen lang leven beschoren is. Het enige wat het tij nog kan keren om mij in ieder geval ervan te overtuigen de serie te blijven volgen, is de tweede helft van dit seizoen. Dat is op het moment van schrijven weer begonnen en ik hoop dat het dit keer wel gaat knallen!
Volg The Gifted
oMens
oMens