5.5
anonymous geeft "The Girlfriend Experience - Seizoen 2" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 12 januari 2018.
0
0

The Girlfriend Experience - Seizoen 2

Toen ik voor het eerst over The Girlfriend Experience hoorde, wist ik niet wat ik er van moest verwachten. Ik had de gelijknamige film niet gezien en de recensies over de serie varieerden van vreselijk tot geweldig. De Golden Globe-nominatie die Riley Keough voor haar rol als Christine Read in de wacht wist te slepen, wekte mijn interesse; ik gaf de serie toch maar een kans.

In seizoen 1 van The Girlfriend Experience is te zien hoe studente Christine Read een carrière als escort start. Ze biedt (rijke) oude mannen de ware ‘girlfriend experience’. Tegen betaling gaat ze met de mannen op stap, met ze uit eten en –zoals een echte vriendin betaamt- deelt ze ook het bed met hen. Hoewel deze carrière zo zijn schaduwkanten kent, lijkt het erop dat Christine in de laatste aflevering van seizoen 1 de touwtjes in handen heeft. Hoewel Riley Keough een knap staaltje acteerwerk levert, komt het verhaal niet echt op gang. Desalniettemin ben je als kijker toch benieuwd naar seizoen 2.

Wie hoopte meer van Christine Reade te zien in seizoen 2 komt thuis van een koude kermis. De makers hebben het verhaal compleet op de schop genomen en seizoen 2 start met nieuwe karakters. In seizoen 2 lopen twee verhaallijnen parallel aan elkaar. Het ene verhaal speelt zich af in New Mexico en het andere in Washington DC.

De eerste aflevering start met Erica Myles (Anna Friel). Erica is een vrouw die escort Anne Garner (Louise Krause) inhuurt om een zakelijke partner te bespioneren en om hem vervolgens te kunnen chanteren. Zodra de klus is geklaard, neemt Erica echter geen afscheid van Anne, maar huurt ze haar voor zichzelf in. De twee krijgen een ingewikkelde, seksuele relatie die in het teken staat van zowel kwetsbaarheid als dominantie. Als kijker zie je hoe Erica worstelt met haar persoonlijke instabiliteit en dat ze moeite heeft om de enorme carrièredruk die op haar staat, onder controle te houden.

Het andere verhaal gaat over de beschermde getuige Bria (Carmen Ejogo). Samen met haar kersverse, geadopteerde 13-jarige dochter –die ze niet kan uitstaan- verhuist ze naar New Mexico. Dit om haar ex, die ze door haar werk als escort ontmoette, te ontvluchten. Bria moet wennen aan een leven waarin ze een onder modaal inkomen heeft, terwijl ze een luxe levensstijl gewend is. Ook kan ze haar leven als escort niet opgeven en zoekt ze daarom nog steeds stiekem het mannelijk gezelschap op.

Als Game of Thrones- en Outlander-fan kijk ik niet meer op van een heftige seksscène, maar The Girlfriend Experience weet het aantal seksscènes in één aflevering naar een ander niveau te tillen. Het verhaal over Erica en Anna staat in het teken van heel, heel veel seks. De relatie tussen de twee vrouwen blijft oppervlakkig. Niet alleen bespreken ze vrij weinig met elkaar –de dialoog tussen de twee lijkt soms op dat van robots-, ook de omgeving waarin ze elkaar steeds treffen is summier. Zo ontmoetten ze elkaar in lege hotelkamers, kale appartementen en onpersoonlijke kantoren.

Seizoen 2 van The Girlfriend Experience had goed uit kunnen pakken. De eerste afleveringen wisten de interesse van de kijker te wekken, maar in de loop van het seizoen weten ze die interesse niet vast te houden. Wanneer je naar een serie kijkt die The Girlfriend Experience heet, weet je dat seks een belangrijk onderdeel is van de show. Echter, deze serie had een overdaad aan seks. Hoewel de actrices goed acteerwerk leveren, begreep ik de handelingen van de karakters vaak niet.

Ik kan niet per se stellen dat ik het tweede seizoen van The Girlfriend Experience slecht vond, maar wel dat ik het simpelweg niet begreep. Ik begreep niet waarom de hoofdpersonages bepaalde acties en daden uitvoerden. Dit komt wellicht doordat je de personages alleen oppervlakkig leert kennen. Ik twijfel er niet aan dat de regisseurs een betekenis gaven aan de kille ruimtes, hypnotiserende muziek en lange stiltes, maar voor mij waren deze niet duidelijk. Wellicht was de symboliek erachter voor mij te hoog gegrepen.

Met het tweede seizoen hebben de makers van de serie geëxperimenteerd met het verhaal, iets waar ik bewondering voor heb. Helaas pakte dit voor mij minder goed uit. Ik denk dat ik kan concluderen dat deze serie simpelweg mijn smaak niet is. The Girlfriend Experience doet me denken aan het eten van witlof in een geprezen sterrenrestaurant. Ik houd niet van witlof, maar proef wel dat de groente goed bereid is. Dat gaat ook op voor The Girlfriend Experience.
Volg The Girlfriend Experience
Integration
Integration