Ron Schoonwater geeft "The Good Mothers - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 juni 2023.
3
0

The Good Mothers - Seizoen 1

Het op waarheid gebaseerde The Good Mothers laat een hele andere kant zien van de Italiaanse maffia.

Het uitgangspunt is namelijk de vrouwen die als (aangetrouwde) familie onderdeel zijn van de maffia. Dat dit geen pretje is laat deze televisieserie heel goed zien. Verwacht geen romantische beelden van sterke vrouwen en mannen die dan wel crimineel zijn maar toch nog steeds als romanticus bekend staan. Dit is de keiharde realiteit voor een deel van de vrouwen die onderdrukt worden door hun mannen, hun familie en de organisatie achter de maffia. Zo lang je netjes blijft doen wat er van je gevraagd wordt heb je het (relatief) goed. Als je een stap doet die de maffia niet kan bekoren dan heb je geen leven meer. Laat The Good Mothers nu net over deze laatste groep gaan.

The Good Mothers
© Disney+

Het verhaal gaat namelijk over verschillende vrouwen die samen gaan werken met Anna Colace (Barbara Chichiarelli, Suburra) de vrouwelijke officier van justitie. Dat is voor de betreffende vrouwen hetzelfde als je doodvonnis tekenen. Zo keert de moeder van Denise (Gaia Girace, L'amica Geniale) terug naar haar ex-man. Langzaam ontvouwt zich het verhaal wat er daarvoor heeft afgespeeld en wat de gevolgen daarvan zijn voor Denise. Wanneer haar moeder verdwijnt is het voor Denise al snel duidelijk wat er gebeurd is. Dat maakt dat zij zich recalcitrant opstelt ten opzichte van haar vader. Dat is niet zonder risico's.

Dit is een fantastische, maar ook uiterst pijnlijk inkijkje in de wereld van de maffia.

Giuseppina Pesce (Valentina Bellè, Medici: Masters of Florence) is actief onderdeel van een belangrijke maffiafamilie. Ze lijkt overtuigd van het werk dat zij doet voor de familie. Wel blijft zij als vrouw de vreemde eend in de bijt. Zij wordt net als haar familie doelwit van de politie en wordt opgepakt. De frustratie van haar rol in de familie zorgt ervoor dat ze uiteindelijk gaat praten. Daar is de familie natuurlijk niet van gediend. Zij stellen alles in het werk om Giuseppina te stoppen. Daarvoor worden zelfs de kinderen van Giuseppina gebruikt.

The Good Mothers
© Disney+

Concetta (Simona Distefano) is de vriendin van Giuseppina. Haar man zit in de gevangenis. Gevolg is dat haar familie als haviken over haar waakt. Haar bewegingsruimte wordt tot een minimum beperkt. Als daar geweld voor nodig is dan wordt dit ook gebruikt. Door haar kinderen durft ze geen stap te zetten. Ze weet namelijk dat die letterlijk het kind van de rekening zijn als zij zich tegen haar familie keert. Haar flirterige gedrag met een andere man helpt haar niet. Wanneer ze toch de stap durft te zetten richting justitie blijkt pas hoe dapper dit feitelijk is. Zeker als blijkt hoe heftig de consequenties uiteindelijk zijn.

The Good Mothers is geen vrolijke serie. Het laat een kant van de maffia zien die nauwelijks aandacht krijgt.

The Good Mothers is geen vrolijke serie. Het laat een kant van de maffia zien die nauwelijks aandacht krijgt. Het feit dat het op waarheid gebaseerd is maakt het des te dramatischer. Voor mensen die alleen maar geconfronteerd willen worden met de romantische kant van de maffia is dit geen goede serie om naar te kijken. Hier wordt namelijk pijnlijk duidelijk hoe het er feitelijk aan toegaat. Manipulatie, onderdrukking en geweld kent weinig romantische ingrediënten. Het feit dat deze serie een ongewone invalshoek neemt zorgt ervoor dat het een mooie aanvulling is op al die andere maffiaseries. Dat Italië de bakermat is van de maffia en daarmee van de maffiaseries wordt ook met The Good Mothers bevestigd. Het acteerwerk en de beeldvoering zijn van ongekend hoog niveau. Dit is een fantastische, maar ook uiterst pijnlijk inkijkje in de wereld van de maffia.
Volg The Good Mothers
Coraggio
Coraggio