Lucas Verbunt geeft "The Idol - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 10 juni 2023.
5
0

The Idol - Eerste aflevering

Nog voor de première kon The Idol op de nodige kritieken rekenen. Zijn deze terecht?

De wereld is sinds 2019 in de ban van het groteske en provocerende Euphoria. Het is ook een fantastische serie die Zendaya niet voor niets twee maal op rij een Emmy deed winnen. Toen bekend werd dat de maker van Euphoria, Sam Levinson, met een nieuwe serie zou komen over de donkere kant van de hedendaagse popindustrie was dat veelbelovend nieuws. Hoe meer de premièredatum van The Idol naderde kwamen er steeds meer nare verhalen naar buiten van achter de schermen. The Idol zou, net als Euphoria, een onveilige werkomgeving zijn. Het product zou een over geseksualiseerde fantasie uit het brein van Levinson en The Weeknd zijn. Veel gerommel dus. Inmiddels hebben we zelf de eerste aflevering kunnen zien en mogen oordelen.

Het perspectief van de serie zou te vrouwelijk zijn geweest waardoor Levinson en Tesfaye het roer omdraaiden en met veel reshoots The Idol zouden hebben verandert in 'twisted sexual torture porn'

The Idol vertelt het verhaal van Jocelyn (Lily-Rose Depp); een popidool die een comeback gaat maken na een afwezigheid vanwege mentale problemen. Er wordt van alle kanten aan Jocelyn getrokken, van alles van haar gevraagd en ze wordt verteld hoe ze van alles moet doen om het te maken. Ze heeft er zelf niet altijd even veel zin in. In de eerste aflevering ontmoet ze Tedros (Abel Tesfaye aka The Weeknd); volgens de beschrijving van de serie een vermeend cultleider. Al zien we daar in de pilot nog niet veel van. Overige rollen zijn weggelegd voor Troye Sivan, Suzanna Son, Jane Adams (Hacks), Jennie Kim, Rachel Sennott (Call Your Mother), Da'Vine Joy Randolph (Only Murder in the Building) en Dan Levy (Schitt's Creek).

The Idol
© HBO

De pilotaflevering van The Idol start sterk. Ja, er is zeker veel naakt te zien. Maar niet meer of minder dan je tegenwoordig gewend bent. Eigenlijk de hele eerste helft in het huis van Jocelyn vind ik vrij sterk en intrigerend. Zodra Tesfaye in beeld komt, vind ik het wat langdradiger worden. Het wordt wat minder duidelijk welk gevoel de serie over wil brengen en waar het verhaal zich heen wil gaan bewegen. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende afleveringen. Ik heb het gevoel dat de eerste aflevering niet representatief gaat zijn qua sfeer voor de rest van het seizoen.

Of de kritieken een kern van waarheid hebben moet denk ik gaan blijken in de komende afleveringen. In de eerste aflevering kon ik mijzelf nog niet vinden in wat er rond is gebazuind online de afgelopen tijd. Maar wie weet dat dat nog gaat veranderen. Aantijgingen als 'het perspectief van de serie zou te vrouwelijk zijn geweest' waardoor Levinson en Tesfaye het roer omdraaiden en met veel reshoots The Idol zouden hebben verandert in 'twisted sexual torture porn' zijn natuurlijk niet mild en waarschijnlijk niet zonder reden opgeschreven. Des te interessanter om te zien was ons te wachten staat.

The Idol
© HBO

De sfeer die de cinematografie overbrengt is fantastisch, dat wil ik graag voorop zetten. Net als in Euphoria weet Levinson een jonge generatie goed te bedienen met een bejagend beeld vol angst, existentialisme en Instagramwaardige shots en filterkleuren. Ik waan mij terug in de Tumblr-tijden. Dat gevoel geeft het goed weer.

The Idol is zeker niet voor iedereen. Het is ook zeker niet zo goed als Euphoria. Is het zo problematisch als is beweerd de afgelopen tijd? Dat gaat blijken.

Voor nu een nette 7.0!
Volg The Idol