7
Nienke de Boode geeft "The Irrational - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 17 Maart 2024.
4
0

The Irrational - Seizoen 1

In The Irrational leert professor Alec Mercer ons waarom we ogenschijnlijk irrationele dingen doen. En dat doet hij terwijl hij een bomaanslag probeert op te lossen die hem nogal direct heeft geraakt.

Menselijk gedrag lijkt soms compleet onbegrijpelijk. Psychologen hebben daarom allerlei fascinerende experimenten bedacht om menselijk gedrag toch te kunnen duiden. In deze serie gebruikt de fictieve psycholoog prof. Alec Mercer (Jesse L. Martin, Law & Order) zijn inzichten in de menselijke psyche om misdaden op te lossen. Mercer is een professor aan de universiteit die door allerlei organisaties wordt ingehuurd om mensen te begrijpen die moeilijk begrijpen te zijn. Hij wordt hierin ondersteund door zijn twee onderzoeksassistenten, Phoebe (Molly Kunz, Finding Carter) en Razwan (Arash DeMaxi, Partner Track), die in de praktijk vooral dienen om de kijker te helpen de wetenschap te begrijpen. Thuis helpt zijn zus Kylie (Travina Springer, Ms. Marvel), een activistische hacker, hem soms door de moeilijkere zaken heen.

Mercers belangstelling voor misdaadbestrijding komt niet uit het niets; twintig jaar geleden was hij zelf slachtoffer van een kerkbomaanslag, wat voor brandlittekens over zijn hele lichaam heeft gezorgd. Hoewel die zaak aan het begin van de serie opgelost lijkt, leren we in het eerste seizoen al snel dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. Dat is dan ook waarom Mercer en de FBI-agent die aan de oorspronkelijke zaak was toegewezen, Marisa Clark (die later zijn vrouw werd, en weer later zijn ex-vrouw, gespeeld door Maahra Hill (Delilah), besluiten de zaak te heropenen.

Iedere aflevering in dit eerste seizoen bestaat dan ook uit twee delen; een wekelijkse zaak, en enige vooruitgang in die kerkbomzaak. Aangezien dit seizoen slechts elf afleveringen telt, zit er behoorlijk wat snelheid in de ontwikkelingen van deze achtergrondcasus, ook al staat het grootste deel van elke aflevering in het teken van de casus van de week. De kwaliteit van die wekelijkse zaken verschilt per aflevering, maar is over het algemeen best wel oké. En elke week leren we via die zaak weer iets nieuws over de menselijke psyche.

We hebben het allemaal al gezien in andere series, maar vermakelijk is het wel weer

Maar deze (pseudo-)wetenschap is niet wat de serie tot een bescheiden succes maakt. Dat is namelijk de charismatische Mercer/Jesse L. Martin. Zonder hem zou er weinig serie overblijven. Het geheel is toch vooral een combinatie van Lie to Me, Perception en The Mentalist (allemaal leuke series). Net als die series is dit namelijk een mix van (pseudo-)wetenschap en het oplossen van misdaden, ondersteund door enkele flitsende psychologie-experimenten. Maar vermakelijk is het zeker.

Dus is dit dan de meest realistische of innovatieve serie die er is? Nee, zeker niet. Maar uiteindelijk toch wel gewoon prima. Het tempo is goed, het acteerwerk behoorlijk, en de zaken intrigerend. Uiteindelijk is dat eigenlijk alles wat de zoveelste Amerikaanse misdaadserie nodig heeft om te overleven. En dat blijkt ook maar weer, want de serie is verlengd met een tweede seizoen. Dus vond je de eerder genoemde series leuk, probeer deze dan eens. Als dat echter niet jouw ding is, dan kun je deze beter ook maar overslaan, want het is toch vooral meer van hetzelfde.
Volg The Irrational
Reciprocity
Reciprocity