9.5
Yentl Strik geeft The L Word: Generation Q - Eerste aflevering een 9.5.
9 februari 2022, 17:05 door Yentl Strik
The L Word: Generation Q - Eerste aflevering
Tien jaar na de laatste aflevering van The L Word strijdt Bette voor burgemeesterschap, presenteert Alice een talkshow terwijl ze zich staande probeert te houden in een gezin met stiefkinderen en laat Shane alles achter zich om terug te keren naar LA. Toen ik, als jonge puber, mijn geaardheid nog in twijfel trok was er nog maar weinig representatie te vinden in de media. Anders dan vandaag de dag waren er weinig films of series met alleen één lesbisch personage, laat staan een lesbische liefdeslijn. Maar ineens was daar The L Word (2004, Showtime). De Amerikaanse dramaserie volgde een lesbische vriendengroep uit Los Angeles en was de eerste televisieserie waar lesbische seks zo’n prominente rol speelde.
Per toeval kwam ik in aanraking met The L Word toen als veertienjarige tijdens het zappen een wel héél aantrekkelijke jonge vrouw mijn aandacht trok. Dit bleek om Shane McCutcheon (Katherine Moennig, Ray Donovan) te gaan, en ik was duidelijk niet de enige die mijn oog op haar had laten vallen. De serie was een sensationele hit in de lesbische community.
De originele serie van The L Word telt in totaal zes seizoenen. Ik kan me nog goed herinneren hoe rot mijn vriendin en ik ons voelden toen we de allerlaatste aflevering hadden gezien in 2009. Tien jaar later heeft één van de schrijvers van de oorspronkelijke serie, Ilene Chaiken, The L Word weer opnieuw in het leven geroepen met Generation Q.
Aflevering 1 – Let’s do it again
Dit seizoen begint meteen met een statement. En wel met een scène waarin we kennis maken met Dani Nuñez (Arienne Mandi, Matador (2014)) met haar gezicht tussen de benen van haar vriendin Sophie Suarez (Rosanny Zayas, The Code (2019)). Ze haalt haar bebloede vingers tevoorschijn en zegt “This happens every month” om te benadrukken dat het hier om menstruatiebloed gaat. Veel tijd om hier als kijker iets van te vinden is er niet want na de flitsende intro maken we meteen kennis met een volgend nieuw karakter in de serie; Sarah Finley (Jacqueline Toboni, Grimm).
Finley, gekleed in een sport BH, boardshorts en Vans, steelt de fiets van haar one-night stand en rijdt erop door de sfeerbeelden van Los Angeles naar het studentenhuis waar de verhaallijnen van de nieuwe personages dit seizoen samenkomen.
Het is wat moeilijk te bevatten met welk gemak Finley en Micah (Leo Sheng) de slaapkamer binnen stormen waar Dani en Sophie geen genoeg lijken te krijgen van elkaar. Zonder blikken of blozen snelt Finley langs het bed, waar haar vriendinnen zich in alle kalmte fatsoeneren, om uit het raam te schreeuwen naar een nieuwe, knappe buurman. Finley’s onhandige, ietwat irritante doch aandoenlijke karakter sluit prima aan bij haar nonchalante uiterlijk. Al met al vertolkt ze een plausibele verbeelding van een herkenbaar type in iedere lesbische vriendenkring.
De trouwe L Word kijker ziet ook een aantal vertrouwde gezichten terug in The L Word: Generation Q. Bette Porter (Jennifer Beals, Taken (2017)) is nog steeds die onverbiddelijke powervrouw van tien jaar geleden, dit seizoen staat haar strijd om burgemeesterschap centraal, wat ze doet met dezelfde gedrevenheid als we van haar gewend zijn. Haar dochter Angie (Jordan Hull) is uitgegroeid tot een eigenzinnige tiener, maar van ‘Momma T’ ontbreekt (nog) ieder spoor.
Ook Alice (Leisha Hailey, Bosch) is terug en presenteert een goed bekeken talkshow à la Ellen en kampt daarnaast met de ingewikkelde rol als stiefmoeder. Een hele geruststelling voor vele L-word fans, lees: voor mij, ook Shane stapt uit haar privéjet de serie binnen. De blikken die ze wisselt met de stewardess en de daaropvolgende seksscène doen vermoeden dat er niets is veranderd in de jaren rond haar karakter. Niets is minder waar, zo zal later blijken.
In deze eerste aflevering staat het kennismaken met de (nieuwe) personages centraal. De onderlinge banden worden zichtbaar gemaakt waardoor je in een paar seconden zult begrijpen dat Alice de katalysator is wie de meeste verhaallijnen samenbrengt. Ze bevindt zich in een lastig pakket met haar vriendin Nat (Stephanie Allynne. One Mississippi) en haar bloedmooie ex Gigi Ghorbani (Sepideh Moafi, The Deuce), werkt voor haar show samen met een aantal jonge redacteurs, waaronder Sophie en Finley, en is nog altijd hecht bevriend met Bette en Shane.
Het voelt soms lichtelijk dwangmatig. Neem als voorbeeld de manier waarop Finley werd betaald door Alice om Shane’s bed in elkaar te komen zetten, en vervolgens haar intrek weet te nemen in één van de leegstaande kamers van Shane’s wonderlijk grote huis. Alice is ook degene die haar vriendin Bette in haar talkshow uitnodigt om zich te verdedigen tegen het mediaschandaal rondom haar affaire met een getrouwde vrouw. Dani doet, na veel pressie van haar omgeving, uiteindelijk een aanzoek maar is zichtbaar meer onder de indruk van Bette. Dani’s belangstelling voor de in voortreffelijke pakken gehesen zakenvrouw voelt geloofwaardig en invoelbaar. Helemaal wanneer ze de stoute schoenen aantrekt en Bette probeert te overtuigen om haar aan te nemen.
De eerste aflevering van de nieuwe serie The L Word: Geneartion Q bracht me helemaal terug naar het L-Word gevoel van toen. De mooie vrouwen in topfuncties (maar toch zeeën van tijd), de armen van Bette, Alice en haar spontaniteit, de vriendschap, de vurige seksscènes, veel te grote huizen, de muziek, Shane…
The L Word was, en is nog steeds, een serie om vooral niet te kritisch te bekijken. Het is geen één op één uitbeelding van hoe het alledaagse lesbische leven er uit ziet, integendeel. De serie levert punten in op geloofwaardigheid door bijvoorbeeld ieder karakter charmant, succesvol en bijzonder gefortuneerd te maken, en te huisvesten in ondenkbaar grote huizen, maar dit stoort mij persoonlijk niet. Ik ben gewoon ontzéttend blij dat de serie weer terug is.
Per toeval kwam ik in aanraking met The L Word toen als veertienjarige tijdens het zappen een wel héél aantrekkelijke jonge vrouw mijn aandacht trok. Dit bleek om Shane McCutcheon (Katherine Moennig, Ray Donovan) te gaan, en ik was duidelijk niet de enige die mijn oog op haar had laten vallen. De serie was een sensationele hit in de lesbische community.
De originele serie van The L Word telt in totaal zes seizoenen. Ik kan me nog goed herinneren hoe rot mijn vriendin en ik ons voelden toen we de allerlaatste aflevering hadden gezien in 2009. Tien jaar later heeft één van de schrijvers van de oorspronkelijke serie, Ilene Chaiken, The L Word weer opnieuw in het leven geroepen met Generation Q.
Aflevering 1 – Let’s do it again
Dit seizoen begint meteen met een statement. En wel met een scène waarin we kennis maken met Dani Nuñez (Arienne Mandi, Matador (2014)) met haar gezicht tussen de benen van haar vriendin Sophie Suarez (Rosanny Zayas, The Code (2019)). Ze haalt haar bebloede vingers tevoorschijn en zegt “This happens every month” om te benadrukken dat het hier om menstruatiebloed gaat. Veel tijd om hier als kijker iets van te vinden is er niet want na de flitsende intro maken we meteen kennis met een volgend nieuw karakter in de serie; Sarah Finley (Jacqueline Toboni, Grimm).
Finley, gekleed in een sport BH, boardshorts en Vans, steelt de fiets van haar one-night stand en rijdt erop door de sfeerbeelden van Los Angeles naar het studentenhuis waar de verhaallijnen van de nieuwe personages dit seizoen samenkomen.
Het is wat moeilijk te bevatten met welk gemak Finley en Micah (Leo Sheng) de slaapkamer binnen stormen waar Dani en Sophie geen genoeg lijken te krijgen van elkaar. Zonder blikken of blozen snelt Finley langs het bed, waar haar vriendinnen zich in alle kalmte fatsoeneren, om uit het raam te schreeuwen naar een nieuwe, knappe buurman. Finley’s onhandige, ietwat irritante doch aandoenlijke karakter sluit prima aan bij haar nonchalante uiterlijk. Al met al vertolkt ze een plausibele verbeelding van een herkenbaar type in iedere lesbische vriendenkring.
De trouwe L Word kijker ziet ook een aantal vertrouwde gezichten terug in The L Word: Generation Q. Bette Porter (Jennifer Beals, Taken (2017)) is nog steeds die onverbiddelijke powervrouw van tien jaar geleden, dit seizoen staat haar strijd om burgemeesterschap centraal, wat ze doet met dezelfde gedrevenheid als we van haar gewend zijn. Haar dochter Angie (Jordan Hull) is uitgegroeid tot een eigenzinnige tiener, maar van ‘Momma T’ ontbreekt (nog) ieder spoor.
Ook Alice (Leisha Hailey, Bosch) is terug en presenteert een goed bekeken talkshow à la Ellen en kampt daarnaast met de ingewikkelde rol als stiefmoeder. Een hele geruststelling voor vele L-word fans, lees: voor mij, ook Shane stapt uit haar privéjet de serie binnen. De blikken die ze wisselt met de stewardess en de daaropvolgende seksscène doen vermoeden dat er niets is veranderd in de jaren rond haar karakter. Niets is minder waar, zo zal later blijken.
In deze eerste aflevering staat het kennismaken met de (nieuwe) personages centraal. De onderlinge banden worden zichtbaar gemaakt waardoor je in een paar seconden zult begrijpen dat Alice de katalysator is wie de meeste verhaallijnen samenbrengt. Ze bevindt zich in een lastig pakket met haar vriendin Nat (Stephanie Allynne. One Mississippi) en haar bloedmooie ex Gigi Ghorbani (Sepideh Moafi, The Deuce), werkt voor haar show samen met een aantal jonge redacteurs, waaronder Sophie en Finley, en is nog altijd hecht bevriend met Bette en Shane.
Het voelt soms lichtelijk dwangmatig. Neem als voorbeeld de manier waarop Finley werd betaald door Alice om Shane’s bed in elkaar te komen zetten, en vervolgens haar intrek weet te nemen in één van de leegstaande kamers van Shane’s wonderlijk grote huis. Alice is ook degene die haar vriendin Bette in haar talkshow uitnodigt om zich te verdedigen tegen het mediaschandaal rondom haar affaire met een getrouwde vrouw. Dani doet, na veel pressie van haar omgeving, uiteindelijk een aanzoek maar is zichtbaar meer onder de indruk van Bette. Dani’s belangstelling voor de in voortreffelijke pakken gehesen zakenvrouw voelt geloofwaardig en invoelbaar. Helemaal wanneer ze de stoute schoenen aantrekt en Bette probeert te overtuigen om haar aan te nemen.
De eerste aflevering van de nieuwe serie The L Word: Geneartion Q bracht me helemaal terug naar het L-Word gevoel van toen. De mooie vrouwen in topfuncties (maar toch zeeën van tijd), de armen van Bette, Alice en haar spontaniteit, de vriendschap, de vurige seksscènes, veel te grote huizen, de muziek, Shane…
The L Word was, en is nog steeds, een serie om vooral niet te kritisch te bekijken. Het is geen één op één uitbeelding van hoe het alledaagse lesbische leven er uit ziet, integendeel. De serie levert punten in op geloofwaardigheid door bijvoorbeeld ieder karakter charmant, succesvol en bijzonder gefortuneerd te maken, en te huisvesten in ondenkbaar grote huizen, maar dit stoort mij persoonlijk niet. Ik ben gewoon ontzéttend blij dat de serie weer terug is.
Over de auteur, Yentl Strik
Yentl schrijft vlot, invoelend en vermakelijk over haar favoriete series. Ondanks het feit dat Yentl zich uitsluitend richt op series met één of meerdere lesbische verhaallijnen zijn haar stukken alles behalve oppervlakkig.
Bekijk profiel van Yentl Strik