The Last Kingdom - Seizoen 2
7.5
Hessel Hoekstra geeft The Last Kingdom - Seizoen 2 een 7.5.

The Last Kingdom - Seizoen 2

Een kruising tussen Game of Thrones en Vikings, maar dan zoals de BBC het zou doen. Dat was de indruk die ik kreeg toen ik The Last Kingdom voor het eerst zag. En nu is de verbannen edelman Uhtred (Alexander Dreymon, American Horror Story) terug om zijn kasteel Bebbanburg te heroveren. Liefde, oorlog en politieke intrige brengen hem dichter bij zijn doel, maar zijn tegenstanders gebruiken dezelfde middelen als wapens. De goede lijn die in het eerste seizoen is ingezet, weet de serie gedurende het hele tweede seizoen goed vast te houden. Perfect was de eerste serie echter niet, en ook tijdens ronde twee zijn er dezelfde fouten te bespeuren.

Uhtred is een leuk karakter, maar hij voelt teveel als een superheld aan

Het grootste probleem is misschien wel de hoofdpersoon. Alexander Dreymon weet goed gestalte te geven aan een deze sympathieke held, dus daar ligt het absoluut niet aan. Het probleem is dat hij te essentieel voor de voortgang het verhaal is. Het maakt niet uit wat er gebeurt, je weet dat Uhtred het altijd zal overleven. Hij voelt daardoor teveel als een superheld aan, en dit komt de geloofwaardigheid en onvoorspelbaarheid van de serie niet altijd ten goede.

Waar Uhtred vooral leuk is om naar te kijken wanneer hij een leger in mootjes hakt of een kasteel ongezien binnen weet te dringen, zijn koning Alfred (David Dawson, Ripper Street) en pater Beocca (Ian Hart, Bates Motel) de ware steunpilaren van de serie. Zij geven de complexiteit van hun eigen karakter goed weer, maar weten die complexiteit ook bij andere personages zichtbaar te maken. Zij leggen heel duidelijk het politieke spel bloot dat op dit moment in de verschillende koninkrijken gaande is. Ook acteur Simon Kunz (My Family) verdient dit seizoen erg veel lof voor zijn rol als heer Odda.

[image-60331]

Terwijl we de wereld van Uhtred verkennen groeit het aantal vrienden en vijanden dat hij maakt gestaag. Het aantal karakters dat in dit laatste koninkrijk rondloopt is explosief gestegen tijdens dit seizoen. Toch weet The Last Kingdom het overzicht goed te bewaren en de meeste karakters voldoende goed materiaal te geven. Niet elke serie met een grote cast weet dit gegeven even goed aan te pakken, vooral niet als de seizoenen betrekkelijk kort zijn (slechts acht afleveringen). Complimenten aan zowel de schrijvers als de acteurs daarvoor.

Doordat er twee boeken per seizoen verfilmd worden, verliest de serie halverwege het seizoen veel momentum

The Last Kingdom is gebaseerd op de boekenserie The Saxon Stories van Bernard Cromwell, en het derde en vierde boek vormen de basis voor het tweede seizoen. Dat er twee boeken in één seizoen gepropt worden is aan de ene kant prettig. Een hoge verteldichtheid is wat deze serie nodig heeft en er wordt niet te lang gerekt. Er kleeft echter ook een nadeel aan. Halverwege het seizoen verliest de serie veel momentum omdat het verhaal van boek drie afgerond is. Ik begrijp dat het noodzakelijk is, maar persoonlijk vind ik dit nadeel aan een anderzijds goede creatieve beslissing erg storend. Daar komt ook bij kijken dat ik de eerste helft een stuk sterker vond dan de tweede.

Het ziet er prima uit, de acteurs doen het goed en het is boeiende televisie. Ondanks wat tekortkomingen die ik ook in seizoen één heb gezien, weet ook het tweede seizoen van The Last Kingdom ruim voldoende te vermaken. Hoewel de serie officieel nog niet vernieuwd is, is de kans op een derde seizoen sterk aanwezig. De BBC had plannen om de gehele boekenserie van Bernard Cromwell in vijf seizoenen te verfilmen, en van mij mogen ze hun gang gaan.

Over de auter, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra