Helgoned geeft "The Lincoln Lawyer - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 10 augustus 2023.
6
0

The Lincoln Lawyer - Seizoen 2

Dit sterke vervolg op het succesvolle eerste seizoen van The Lincoln Lawyer smaakt naar meer.

Netflix heeft het tweede seizoen van The Lincoln Lawyer opgesplitst in twee delen. De eerste vijf afleveringen werden op 6 juli 2023 beschikbaar gemaakt en de volgende vijf op 3 augustus 2023 op het betaalkanaal. In het eerste seizoen hebben we kennisgemaakt met de hoofdpersoon Mickey Haller (Manuel Garcia-Rulfo, From Dusk to Dawn: The Series), een karakter bedacht door schrijver Michael Connelly, die ook het brein achter het personage Bosch is.

Naast zijn fascinatie voor diverse Ford Lincoln modellen staat Mickey Haller bekend om zijn spitsvondigheid en juridische handigheid.

In het eerste seizoen zagen we hoe de charismatische Mickey Haller zijn comeback maakte in de advocatuur als een vermoorde oud-collega hem zijn praktijk nalaat in zijn testament. Naast zijn fascinatie voor diverse Ford Lincoln modellen staat Mickey Haller bekend om zijn spitsvondigheid en juridische handigheid. In de liefde is hij minder handig, getuige het feit dat hij tweemaal gescheiden is en vaak losjes omspringt met zijn gemaakte afspraken.

The Lincoln Lawyer

Dit tweede seizoen start in de parkeergarage in Los Angeles waar ook het eerste seizoen mee begon. Ditmaal is Haller het slachtoffer en zien wij hoe hij door twee mannen flink wordt afgetuigd. Hoe deze scène in het seizoen past, komen we pas veel later te weten. Vlak na deze scène zien we hoe Mickey’s tweede ex-vrouw Lorna (Becki Newton, Divorce), het advocatenkantoor probeert te managen terwijl Mickey met volle teugen geniet van het succes van zijn grote gewonnen moordzaak rond Trevor Elliott. Ondertussen is de aanstaande echtgenoot van Lorna, Cisco (Angus Sampson, Fargo), werkzaam als detective voor Mickey, verstrengeld in zijn duistere verleden.

De relatie tussen Mickey Haller en zijn eerste ex-vrouw Maggie (Neve Campbell, House of Cards) is ondertussen aardig bekoeld. Maggie werkt nog wel als aanklager bij het openbaar ministerie, maar haar verantwoordelijkheid is aardig ingeperkt. Hun dochter Hayley (Krista Warner) heeft nog steeds hoop dat de beide kemphanen weer bij elkaar komen, maar die hoop ebt al snel weg. Met het heropenen van een oude zaak uit het eerste seizoen komt ook rechercheur Raymond Griggs (Ntare Guma Mbaho Mwine, The Chi) weer langs bij Mickey, om hem het vuur aan de schenen te leggen.

Samen met de trouwe chauffeur van Mickey, de ex-verslaafde Izzy Letts (Jazz Raycole, My Wife and Kids) zijn er diverse veelzijdige personages om de vaart er in te houden. Ik vond het ook mooi dat Hollywood veteraan Elliot Gould (Ray Donovan), die eind augustus 85 jaar wordt, een fraaie gastrol speelt als klankbord, mentor en gesprekspartner voor Mickey Haller. Mickey kan bij hem praten over de advocatuur, de valkuilen en over wat de vader van Haller gedaan zou hebben.

In de afleveringen elf tot en met vijftien zien we een gladdere Mickey Haller dan daarvoor.

In de afleveringen elf tot en met vijftien zien we een gladdere Mickey Haller dan daarvoor. Hij heeft een aantal van zijn demonen onder controle, alleen zijn valkuilen - zijn zelfgenoegzaamheid en vrouwen - lijken hem weer parten te gaan spelen. Hij komt al snel een nieuwe liefde in zijn leven tegen, maar de vraag is of deze restauranteigenaar Lisa Trammell (Lana Parrilla, Once Upon a Time) wel open kaart speelt. Daarmee zijn er genoeg verhaallijnen om dit seizoen weer boeiend te maken. De afleveringen vlogen voorbij en smaakten wel naar meer, maar voelden toch gladjes aan.

Het tweede deel van het seizoen dat begin augustus verscheen, maakt dat helemaal goed. Mickey Haller is niet meer feilloos, er zijn prachtige plotwendingen en de spanning is soms om te snijden. Het seizoen eindigt ook met genoeg aanknopingspunten voor een derde seizoen. Zo is er een nieuwe klant met een link naar de heropende zaak uit de eerste aflevering van dit seizoen, en de vraag of de rechtszaak tegen Lisa Trammell zal leiden tot wraakacties op Mickey Haller. The Lincoln Lawyer is een echte aanrader, een mooie juridische dramaserie met boeiende personages en een prima script.
Volg The Lincoln Lawyer
Bury Your Past
Bury Your Past