6.5
Hessel Hoekstra geeft "The Living and the Dead - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 31 augustus 2016.
0
0

The Living and the Dead - Seizoen 1

Vier jaar geleden zond BBC One de laatste aflevering van Merlin uit. Nu mag hoofdrolspeler Colin Morgan zich op dezelfde zender opnieuw met bovennatuurlijke zaken bemoeien. In The Living and the Dead speelt hij Nathan Appleby, een psychiater die in het Victoriaanse Engeland onderzoek doet naar geesten. Inmiddels is Colin Morgan wat acteerervaring en flink wat gezichtsbeharing rijker. Maar is dat genoeg om een zwaarder drama te dragen?

Morgan is als acteur gegroeid, maar weet de serie niet te dragen

Deels. Morgan heeft nog steeds dezelfde charme die hij jaren geleden ook bij Merlin had en als acteur is hij duidelijk gegroeid. Toch is het niet genoeg om de serie te dragen. De volwassen man die hij voor moet stellen is hij helaas nog niet. Gelukkig staat Morgan er niet alleen voor en wordt hij door een competente cast bijgestaan. Vooral Charlotte Spencer (Glue), die Nathans vrouw speelt, levert sterk acteerwerk af en Spencer en Morgan hebben een uitstekende chemie samen.

De afgelopen jaren zijn we een beetje doodgegooid met series over geesten, demonen en bezeten mensen. Denk bijvoorbeeld aan Outcast en de nieuwe Exorcist-serie. Voegt deze dan echt iets toe aan het genre? Wederom kan ik deze vraag beantwoorden met ‘deels.’ Aan de ene kant kun je alle clichés afstrepen. Vooral aan het begin van het seizoen lijkt het een vrij formulematige opbouw te hebben. Toch gaat het verhaal richting het einde een hele andere kant op, en de finale was erg sterk. Het open einde is dan weer jammer, zeker nu op het moment van schrijven bekend is geworden dat er geen tweede seizoen zal komen.

Bij de BBC weten ze dondersgoed hoe ze een sfeervolle serie moeten maken

Het blijft een BBC-serie, en bij de BBC weten ze dondersgoed hoe ze een sfeervolle serie moeten maken. De aankleding is weer prachtig en geeft een mooi beeld van hoe het Engelse platteland er aan het einde van de negentiende eeuw uitzag. Het lijstje met clichés voor enge scènes kan dan wel weer tevoorschijn gehaald worden, maar zolang de uitvoering effectief is, geeft dat niet zoveel. Als muziekliefhebber ben ik ook blij verrast met de prachtige soundtrack, gecomponeerd door het jazzduo The Insects. Het nummer The Reapers Ghost aan het einde van de derde aflevering gaf me kippenvel.

Helaas zal er nooit een tweede seizoen komen, en dat is ontzettend jammer, want meer had er zeker in gezeten. Hoewel de serie niet heel denderend is, vormt het geheel toch zes onderhoudende uurtjes sfeervolle televisie. Al met al kan ik deze serie een krappe voldoende geven.
Volg The Living and the Dead
Episode 6
Episode 6