Nienke de Boode geeft "The Madame Blanc Mysteries - Seizoen 1 en 2" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 1 augustus 2023.
3
0

The Madame Blanc Mysteries - Seizoen 1 en 2

Dertien afleveringen van zonnige moordmysteries voor het hele gezin in Zuid-Frankrijk.

Als je van simpele, grappige moordmysteries houdt, dan is dit de serie voor jou. The Madame Blanc Mysteries is een simpele, gemoedelijke serie, in een klein zonnig stadje. De serie draait om Jean White (Sally Linday, Coronation Street), die naar het kleine stadje Saint Victoire komt om een aantal zaken rond het plotselinge overlijden van haar man daar te regelen. De twee hadden een antiekwinkel in Groot-Brittannië en hij was wat goederen aan het inkopen in Saint Victoire. Al snel begint ze te vermoeden dat zijn dood misschien meer was dan een ongeluk. Ze besluit daarom nog even in de stad te blijven om alles te regelen, maar al snel blijkt dat haar expertise en kennis van antiek erg goed van pas komen bij het oplossen van bepaalde lokale misdaden. Ze helpt graag en wordt bijgestaan door de lieftallige Dom (Steve Edge, All at Sea), de taxichauffeur en klusjesman van de stad. Door de reeks heen leer je de andere inwoners van de stad kennen, tussen hen een verrassend aantal aan Britse expats. Elk van hen is een beetje eigenzinnig, wat zorgt voor een kleurrijke mix van karakters.

Dit is een traditionelere detectiveserie, met een nuchtere sfeer

Verwacht geen zinloos geweld in deze serie. Hoewel er zeker enkele moorden zijn, is het grootste deel van deze serie erg mild en zie je weinig meer dan een beetje bloed. Kortom, het is een zeer luchtige serie moordmysteries. De serie is duidelijk gericht op oudere kijkers, waarbij de meeste acteurs ook 50+ zijn, maar ik zou zeggen dat het leuk is voor mensen van alle leeftijden. Verwacht ook geen hightech forensisch onderzoek of enorme actiescenes. Jean lost haar moorden op door observatie en logica; dit is duidelijk een meer traditionele detectiveserie, met een nuchtere sfeer.

Elke aflevering gaat over één mysterie, waarbij vaak een van de stadsbewoners betrokken is, terwijl het grotere mysterie van de dood van Jean's echtgenoot op de achtergrond doorgaat. Het eerste seizoen eindigt met een cliffhanger, maar we kunnen gelukkig gelijk door naar het volgende seizoen. Het tweede seizoen begint met een kerstspecial en gaat verder met zes normale afleveringen. De meeste personages uit het eerste seizoen keren ook terug.

The Madame Blanc Mysteries
© Channel 5

Zoals eerder gezegd zijn de meeste personages een beetje eigenzinnig, sommige zelfs karikaturen. Ik zou echter inbrengen dat dit onderdeel is van de kracht van de serie is. Het is duidelijk dat de producenten niet alles al te serieus nemen en dat moet jij dus ook niet doen. Je leert de verschillende karakters snel waarderen, wat ook wel nodig is met de korte seizoenen. Wat de mysteries hier leuk maakt, is dat je nooit weet welke kant ze op gaan: overdreven, maar grappig cliché of iets nieuws en verrassends? De serie kan het allebei hebben. De enige keer dat ik ontevreden was, was de finale van seizoen 2. Het was een beetje anticlimactisch en ik verwachtte meer na een opbouw van twee seizoenen.

De producenten nemen het niet al te serieus en dat moet jij dus ook niet doen.

Dan het allergrootste probleem met de serie: de soundtrack past totaal niet. Ik snap niet dat iemand dacht dat het een goed idee was om dit nummer onder deze serie te plaatsen; het doet je denken dat je naar een rom-com zit te kijken. Ik vind het een vreselijk nummer en het zit nu in mijn hoofd terwijl ik dit schrijf.

Daarnaast is een ander minpuntje dat de productie soms wat amateuristisch is. Dit is zichtbaar in de soundtrackvideo en in sommige actiescènes, voornamelijk de scènes waarin iemand wordt vermoord, hoewel je het daadwerkelijke geweld niet echt ziet. De slechte actiescènes helpen echter wel om de sfeer te creëren dat de serie ook een beetje een parodie is op het genre. Dus doe hiermee wat je wilt.

Samenvattend is de serie nergens echt innovatief, maar het is leuk vanwege de uitvoering en luchtige sfeer. En voor tv-programma's zou ik zeggen dat leuk zijn eigenlijk een van de belangrijkste dingen is.
Volg The Madame Blanc Mysteries
Windows
Windows