8.5
Frederika Reihs geeft "The Magicians - Seizoen 4 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Frederika Reihs op 21 Maart 2020.
1
0

The Magicians - Seizoen 4 (DVD)

Na een moeizame queeste door zowel tijd als ruimte hebben ze magie terug gekregen in de wereld. Maar ten koste van wat? Doordat ze de magie hebben hersteld in de wereld zijn ze kwetsbaarder geworden dan ooit en wordt hun geheugen gewist ter bescherming. Maar niet van iedereen, Alice en Eliot hebben geen nieuwe identiteit, maar wat is er van hun terecht gekomen? En ook dit seizoen hebben ze weer een nieuwe vijand gevonden in de vorm van hun beste vriend, overgenomen door het monster. Hoe weten ze hun identiteit terug te krijgen en hun vriend te bevrijden van het beest?

The Magicians
© Syfy

Ook dit seizoen zit weer vol prachtige special effects. De wisselende identiteiten van de hoofdpersonen door hun vermomming lopen vloeiend in elkaar over wat de illusie heel werkelijk maakt en extra krachtig oogt. De vormgeving is veelal hetzelfde gebleven hoewel dit seizoen ten opzichte van het derde seizoen lichter is. Het laat meer hoop zien op een goede uitkomst, terwijl het derde seizoen juist heel duister aanvoelde. Of dit ook werkelijk een voorbode is voor de afloop, dat is nog te zien.

Hoewel we al bij het vierde seizoen zijn behoudt de serie zijn eigen unieke stijl. Het is niet zo dat je kunt zeggen dat een andere serie lijkt op The Magicians. Ze hebben het niet commercieel gemaakt maar zich gehouden aan de stijl, het grove taalgebruik van enkele personages, de absurditeiten die de serie eigen zijn en de platte humor. Ze zijn ook zeker niet bang om personages, met uitzondering van de (meeste) hoofdpersonages, in een handomdraai te vermoorden. Dit geeft zeker interessante opties voor de verschillende tijdlijnen en ‘nieuwe’ personages die hieruit voort komen.

[image-146225]

Er zijn voor mij enkele personages die dit seizoen er weer ver bovenuit steken. Summer Bishil als Margo en Hale Appleman als Eliot zijn toch wel van die karakters die je niet loslaten. Ze zijn zo overduidelijk aanwezig in elke aflevering en maken hiermee een statement. Een vrouw als Koning, hoe bizar ze het zelf ook vindt, ze staat er en ze schreeuwt erboven uit.

Ook het acteertalent van Appleman is wonderbaarlijk. Van een uitgesproken Eliot naar het monster, om een personage zo los te laten en te transformeren naar iets kwaadaardigs is de kracht van hem. Ik zie niemand anders in de rol van het monster zo uitblinken en er zo krachtig staan. Hoewel Stella Maeve als Julia in eerdere seizoenen altijd nogal een bijrol heeft gespeeld heeft ze nu haar moment gevonden. Ze valt enorm op als de nieuwe hoofdpersonage van deze serie. Haar nuchtere zelf als een God werkt hier perfect.

De DVD heeft zijn eigen unieke uitstraling, ookal behoort hij tot de Magicians serie, hij ziet er compleet anders uit. Als je eenmaal begint in dit seizoen merk je wel de keuze voor de omslag die zeer passend is en precies weergeeft waar het grootste deel van het seizoen om draait. Het maakte mij nieuwsgierig nog voordat ik begon. Het enige jammere aan dit seizoen op DVD is dat er geen bonusmateriaal aanwezig is. Geen bloopers, geen extra’s, en dit had bij de vorige seizoenen toch echt een toegevoegde waarde.
Volg The Magicians
Fillory and Further
Fillory and Further