8.5
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Mandalorian - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 1 februari 2020.
4
0

The Mandalorian - Seizoen 1

Ongeveer 15 miljoen dollar kosten per aflevering, goede cast, sfeervolle muziek en hoogwaardige actiescènes. Het eerste seizoen van The Mandalorian is eigenlijk een lange Star Wars film. En zo voelt het ook aan. Het speelt zich namelijk ongeveer 5 jaar na de gebeurtenissen van Star Wars: Episode VI, The Return of the Jedi af en de invloeden van de originele trilogie (Episodes IV, V en VI) vallen goed op. Regelmatig komen er Stormtroopers voor, zijn er herkenbare voertuigen te zien en wordt er verwezen naar belangrijke gebeurtenissen of personages uit de film. De serie is derhalve sterk aan te raden voor liefhebbers van de films.

The Mandalorian gaat over een premiejager waar de serie naar is vernoemd, vertolkt door Pedro Pascal (Narcos, Game of Thrones). Hij wordt aangemerkt als een van de beste in zijn vak, aangezien hij altijd weet te leveren. In de eerste aflevering krijgt hij een opdracht dat als een goede fundering kan worden gezien voor de rest van het seizoen. Dit was namelijk het bemachtigen van een belangrijk levend wezen. Degenen die een beetje op social media actief zijn, weten meteen dat dit levende wezen Baby Yoda is. Hier verklap ik overigens vrijwel niets mee.

Het wordt snel duidelijk dat meerdere partijen interesse hebben in Baby Yoda wat ervoor zorgt dat er veel achtervolgingen en spannende actiescènes plaatsvinden. Maar de serie bestaat niet alleen maar uit actie. De periode tussen Star Wars: Episode VI en Episode VII wordt ook verder uitgewerkt. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat er is gebeurd met The Galactic Empire en de volgelingen daarvan die het hebben overleefd. Daarnaast worden er ook nieuwe elementen aan het Star Wars universum toegevoegd. De achtergrond van premiejagers wordt verder uitgelicht en er worden nieuwe wapens geïntroduceerd. Ook worden er nieuwe planeten geïntroduceerd. Maar degenen die nostalgisch zijn, hoeven niet getreurd te zijn. Er komen namelijk ook voldoende locaties uit de films voorbij.

Het grote verschil tussen de films en The Mandalorian is de sfeer. De serie is namelijk een stuk donkerder en voelt voor zover mogelijk, realistischer aan. Dit past ook wel bij de premise van de serie. Het gaat immers over een premiejager die per definitie een donkerder leven heeft dan bijvoorbeeld de Jedi uit de fiilms.

The Mandalorian
© Disney+

Het eerste seizoen bestaat uit 8 afleveringen die ieder een duur hebben tussen de 31 en 48 minuten. Het seizoen heeft een hoofdverhaal dat zich gedurende het seizoen rustig opbouwt en daarnaast beleeft de premiejager Mando (zo wordt The Mandalorian meestal genoemd) vaak losse avonturen. Dit varieert van het uitschakelen van een doelwit tot bijvoorbeeld het helpen ontsnappen van een personage. Over het algemeen zijn alle avonturen even vermakelijk, maar soms (in het midden van het seizoen) gaat er iets van snelheid en in mijn geval interesse verloren indien het minder aansluit bij de rest van de serie.

The Mandalorian is de eerste live-action Star Wars serie en is speciaal voor Disney+ geproduceerd. Inmiddels is er al een tweede seizoen aangekondigd en zal er ook een serie komen die gaat over de avonturen van Obi-Wan Kenobi tussen Episode III en Episode IV. Als die in de buurt komen van de kwaliteit van het eerste seizoen van The Mandalorian, ga ik daar vast ook van genieten.

The Mandalorian heeft uitstekende actiescènes die niet onder doen aan de films, de muziek past er goed bij, het sluit naadloos aan op de films en voor de liefhebber van sciencefiction zal het een puur genot zijn. De fundering die in het eerste seizoen is gelegd, kunnen nog meerdere seizoenen op doorbouwen. Ik hoop dat Disney meerdere series van dit kaliber gaat produceren voor hun streaming platform.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van The Mandalorian een 8,5.
Volg The Mandalorian
Chapter 24: The Return