8
Wichita van Rijkom geeft "The Nest - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 28 Maart 2020.
5
0

The Nest - Eerste aflevering

In het Schotse Glasgow leiden Dan (Martin Compston, Traces) en Emily (Sophie Rundle, Bodyguard) een luxe leventje. Met een villa aan het water, leuke baan en luxe auto’s lijkt hun leven over rozen te gaan. Toch missen ze iets, een kindje, wat met name bij Emily heel wat emoties oproept. Na verschillende pogingen is er nog maar één embryo over. Hun allerlaatste kans op een eigen baby. Een draagmoeder vinden blijkt echter niet gemakkelijk. Maar dan ineens komt de jonge Kaya (Mirren Mack, Sex Education) hun leven binnen wandelen.

The Nest is op het eerste oog een drama maar heeft ook zeker thriller kanten door de opbouw van het verhaal.

De mysterieuze Kaya heeft een vaag verleden. Ze is net achtien jaar oud, woont op zichzelf maar wordt hierbij wel gecontroleerd door sociaal werkers. Ze worstelt met de nodige problemen die heel wat apart gedrag tot gevolg hebben. Door een bizar ongeluk komt ze Emily tegen en sluiten ze een vriendschap. Maar wat zijn de motieven van Kaya voor deze vriendschap? Waarom wil zij dit nieuwe koppel zo graag helpen en wat probeert zij te verbergen?

Je kunt er niet omheen, al gelijk bij de eerste scène ligt het dialect er dik bovenop. Schots is een vorm van de Engelse taal die niet vaak te horen is op de Nederlandse televisie. Hoewel de teksten gelukkig aardig te volgen zijn is er ook nog altijd de ondertiteling. Teletekstpagina 888 biedt woord voor woord de gesprekken in het Engels onderin het beeld aan. Persoonlijk vind ik het best leuk om een serie eens in zo een andere klank te horen. In Nederlandse series hoor je regelmatig het Amsterdamse dialect voorbij komen en dit is natuurlijk net zo iets. Al blijft het wellicht wat wennen om de term ‘lassie’ alsmaar weer te horen.

De buurjongen van Kaya genaamd Kian (Paul Branningan, Love/Hate) heeft veel interesse in zijn buurmeisje. Zijn gedrag neemt al gauw obsessieve vormen aan en kan nog wel eens voor problemen zorgen bij de plannen van Kaya. Ondertussen maken de mensen om Dan en Emily heen zich zorgen om de geheimzinnige Kaya. Ze vertrouwen het niet en ook Dan lijkt zelf zo zijn twijfels te hebben bij de motieven van deze vreemdeling.

Ik kijk erg uit naar de rest van dit verhaal, wat mij betreft was de eerste aflevering een groot succes.

Het niveau van The Nest ligt hoog. Het acteerwerk, gebruik van omgevingen maar ook de dialogen zijn allemaal van goede kwaliteit. Met afleveringen die ongeveer een uur duren, gebeurt er een hoop. Zo is er tijd voor het introduceren van de karakters maar wordt er eveneens al een begin met het verhaal gemaakt. Het enige onderdeel dat ik iets minder vond was de soundtrack. Zo gebruikt men in het begin vooral veel muziek met harde beats eronder om een bepaalde spanningsboog aan te geven maar slaat dit de plank volledig mis. Het Schotse koor bij andere scènes vond ik bovendien meer storend dan begeleidend.

De aflevering eindigt gelijk met een kleine cliffhanger. De toon lijkt hiermee te worden gezet. The Nest is op het eerste oog een drama maar heeft ook zeker thriller kanten door de opbouw van het verhaal. Na het zien van de eerste episode wilde ik graag verder kijken. In dit soort tijden waarin bingewatchen zo normaal is voelt het dan toch als even wennen wanneer je een serie kijkt die wekelijks op een zender wordt uitgezonden.

Kaya is een ongeleid projectiel en Dan heeft niet alleen zijn huwelijk maar ook zijn publieke imago dat hij moet beschermen tegen Kaya’s onvoorspelbaarheid. Deze combinatie oogt zeer interessant en maakt de serie intrigerend vanaf de start. Gevoelsmatig vond ik het allemaal erg lijken op The Cry, ook een BBC-miniserie waar ik erg van heb genoten eind 2018. The Nest zal een kort seizoen hebben dat vijf afleveringen bevat. Iedere zondag om tien uur 's avonds is de serie te zien op BBC One, een zender die gewoon in Nederland te bekijken is. Ik kijk erg uit naar de rest van dit verhaal wat mij betreft was de eerste aflevering een groot succes.
Volg The Nest
Episode 5
Episode 5