7.5
Wichita van Rijkom geeft "The Nest - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 3 Mei 2020.
6
0

The Nest - Seizoen 1

In de BBC One serie The Nest volgen we het leven van Dan (Martin Compston, Traces) en Emily Docherty (Sophie Rundle, Bodyguard) die wanhopig een eigen kindje willen. Na verschillende miskramen en zelfs een mislukt draagmoederschap is er nog maar één embryo over. Net wanneer zij de moed lijken op te geven komt de mysterieuze Kaya (Mirren Mack, Seks Education) op hun pad die aanbiedt hun draagmoeder te willen zijn. De deal lijkt te mooi om waar te zijn. De vraag is dan ook of ze niet op het punt staan een pact met de duivel te sluiten?

Ik denk dat ik The Nest eerder als een mysterie dan thrillerserie zou omschrijven.

De 18 jarige Kaya is op zoek naar zichzelf en een eigen leven. Ze heeft echter een duister verleden dat ze angstvallig voor iedereen geheim probeert te houden. Emily heeft medelijden met haar, raakt bevriend met het meisje en dan ineens doet ze een bijzonder aanbod. Kaya wil wel de draagmoeder zijn van de laatste embryo van de Docherty’s in ruil voor de financiële middelen en ondersteuning die zij nodig heeft om op eigen benen te staan.

Dan is een rijke beroemdheid in Schotland. Zijn vrouw, die les geeft op school, is de lieve en optimistische noot in zijn leven wat alles in evenwicht houdt. Toch is de relatie van dit ogenschijnlijke voorbeeldige koppel alles behalve perfect. Zodra Kaya aanbiedt hun draagmoeder te worden verschijnen de eerste barstjes in hun huwelijk. Het duurt dan ook niet lang voordat hun leven wordt overgenomen door deze bijzondere overeenkomst.

Wat ik jammer vond aan The Nest was hoe soap-achtig het soms aanvoelde. Een dramatische thriller mag best wel wat drama hebben natuurlijk, maar bij The Nest voelde het soms allemaal iets te. Ik begrijp niet helemaal waarom dit is gedaan. Voor mijn gevoel had het verhaal dit helemaal niet nodig.

De zus van Dan, Hilary (Fiona Bell, Soldier Soldier), is op een ietwat ongezonde manier betrokken bij het leven van haar broer. Ze heeft het beste met hem voor en steunt hem in alles. Maar op momenten lijkt ze meer te geven om het leven van haar broer dan dat van zichzelf en haar eigen familie. Persoonlijk moet ik bekennen dat ik mij naarmate het seizoen vorderde steeds meer aan dit karakter begon te irriteren. Ik vond haar bemoeienis niets bijdragen en meer een vervelende dan ondersteunende rol hebben.

Ik moet zeggen dat ik wel eens betere BBC verhalen heb gezien.

The Nest is zo Schots als maar kan. Van de muziek tot dialecten, de invloed van het land is op allerlei manieren zichtbaar. Als je als kijker geen problemen hebt met de Schotse taal (dit kan soms wat moeilijk te begrijpen zijn) zul je merken dat de serie kwalitatief op veel punten erg hoog scoort. De acteurs zijn top en weten het verhaal met de juiste emoties over te brengen. Toch hadden er ook wat dingen beter gekund. Zo werden door de vele verhaallijnen sommige verhalen wat ingekort terwijl deze eigenlijk om wat meer uitleg vroegen. Toch voelde het einde als een volwaardige afsluiting.

Een speciale rol is er weggelegd voor actrice Shirley Henderson die menigeen zal herkennen van haar rol als Moaning Myrtle/Jammerende Jenny in de Harry Potter films. Met haar bijzondere voorkomen en stem is zij sowieso een persoon die opvalt. Wanneer zij als Siobhan het leven van Kaya komt binnenwandelen en zet zij Kaya’s wereld helemaal op z’n kop. Hoewel haar rol af en toe wat vreemd over kwam en dit soms wat kon afleiden, denk ik ook dat dit juist is wat zij probeerde neer te zetten. Siobhan is immers een complex en apart karakter met een intens verleden dat verworven is met dat van Kaya.

Ik denk dat ik The Nest eerder als een mysterie dan thrillerserie zou omschrijven. Kaya kan soms wat onvoorspelbaar uit de hoek komen. Maar uiteindelijk draait het allemaal om het ontrafelen van de geheimen uit de levens van alle hoofdpersonen, in het bijzonder die van Kaya. De miniserie bestaat uit vijf afleveringen die tussen eind maart en medio april zijn uitgezonden. Ik moet zeggen dat ik wel eens betere BBC verhalen heb gezien. Maar dat neemt niet weg dat ik mij prima heb vermaakt met The Nest. Ik heb alles met veel plezier gevolgd en vond het een lekkere compacte, goede serie om in korte tijd uit te kijken. Ik weet niet of The Nest over enkele jaren nog erg bij mensen zal blijven hangen. Maar al met al verdient het verhaal wat mij betreft zeker een ruime voldoende en groot publiek.
Volg The Nest
Episode 5
Episode 5