Ron Schoonwater geeft "The Pembrokeshire Murders - Miniserie" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 februari 2021.
2
0

The Pembrokeshire Murders - Miniserie

Het is erg populair bij de Britten om een waargebeurd verhaal te gebruiken als inspiratiebron voor een miniserie. Na Honour, A Confession en Manhunt (2019) volgt nu The Pembrokeshire Murders.

Het voordeel van een miniserie is ook direct duidelijk. Je weet als kijker waar je aan toe bent. In slechts een paar afleveringen heb je een afgerond verhaal gekeken. Je hoeft dus geen jaar (of langer) te wachten op een vervolg van de televisieserie. Dat de waargebeurde verhalen tot nu toe ook nog eens een spannend en intrigerend verhaal opleveren, helpt natuurlijk in de populariteit.

Een typische Britse kwaliteitsserie die hoge ogen scoort op het gebied van acteren en beeldvoering.

Hoofdinspecteur Steve Wilkins (Luke Evans, The Alienist) is net gepromoveerd. Hij besluit twee onopgeloste moordzaken uit de jaren 80 opnieuw te openen. Als forensisch bewijs aantoont dat er een link is met een reeks inbraken in diezelfde periode zou dezelfde dader zo maar eens een seriemoordenaar kunnen zijn. Voor die inbraken is John Cooper (Keith Allen, Marcella) veroordeeld. Wilkins zal met zijn team echter meer bewijs moeten verzamelen om John Cooper, die binnenkort vrij zal komen, achter de tralies te houden.

Het onderzoek verloopt moeizaam. John Cooper is nogal koud en afstandelijk. Er lijkt geen fysiek bewijs te vinden dat hij de moorden inderdaad heeft begaan. Zijn zoon, Andrew (Oliver Ryan, Midsomer Murders), heeft de schijn ook tegen. Andrew is door ziekte verzwakt en nogal afstandelijk. De vrouw van John, Pat Cooper (Caroline Berry, Coronation Street), lijkt John in al die jaren gevangenschap trouw gebleven. Toch lijkt ze timide en het is dan ook de vraag of ze niet teveel door John wordt beïnvloed. Of is het toch angst wat haar aan John verbonden houdt?

Ben je fan van dit soort series dan kan The Pembrokeshire Murders op je kijklijstje.

The Pembrokeshire Murders geeft inzicht in het onderzoek dat plaatsgevonden heeft, maar toont ook een realistisch beeld van de impact die dit had op de Cooper familie. De familie is gebroken door wat er zich allemaal afgespeeld heeft. De uitkomst is een tijdlang ongewis, maar het einde voelt als rechtvaardig. Het privéleven van Steve Wilkins krijgt ook wel aandacht. Omdat hij zo'n workaholic is, heeft dat echter nauwelijks impact op het verhaal.

Net als de andere genoemde Britse televisieseries is ook The Pembrokeshire Murders een goede en degelijke televisieserie. Een typisch Britse kwaliteitsserie die hoge ogen scoort op het gebied van acteren en beeldvoering. Ben je fan van dit soort series dan kan The Pembrokeshire Murders op je kijklijstje. Je zult er geen spijt van krijgen.
Volg The Pembrokeshire Murders
Episode 3
Episode 3