7.5
Pascal Jans geeft "The Recruit - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Pascal Jans op 8 Maart 2023.
6
0

The Recruit - Seizoen 1

Als beginnend advocaat probeer je op een rustige manier een carrière op te bouwen. Dit is echter een spoedcursus voor ambitieuze advocaten die een uitdagende baan nastreven. Zij kunnen nu kijken naar The Recruit.

Een jonge advocaat bij de CIA belandt halsoverkop in de gevaarlijke wereld van internationale spionage als een voormalig informant geheimen van het bureau dreigt te onthullen. De informant kan het zwijgen worden opgelegd, de CIA hoeft haar alleen maar vrij te spreken van een ernstig misdrijf.

Beginnend advocaat Owen Hendricks (Noah Centineo, The Fosters) die net voor de CIA is gaan werken krijgt niet de leukste klusjes toegewezen. Dit komt voornamelijk door Violet (Aarti Mann, The Big Bang Theory) en Lester (Colton Dunn, Superstore) die hem vanaf het begin in de maling proberen te nemen. Owen mag een hele stapel dossiers doorspitten van mensen die contact hebben opgenomen met de CIA en dreigen iets te onthullen dat schadelijk kan zijn voor de inlichtingendienst. Er zijn genoeg mensen die zoiets voor de lol doen. Aan Owen de taak om serieuze aantijgingen eruit te filteren en verder te onderzoeken.

The Recruit

Zijn leven komt op z’n kop te staan als hij in een van de dossiers leest over informant Max Meladze (Laura Haddock, White Lines). Zij eist vrijspraak voor een ernstig misdrijf dat zij heeft begaan. Zodra ze haar langdurige relatie met de CIA probeert bloot te leggen, raakt Owen verstrikt in ingewikkelde internationale politiek. Terwijl Owen onderhandelt met de informant, komt hij op gespannen voet te staan met gevaarlijke individuen en groepen. Hij zet zijn leven op het spel terwijl hij probeert zijn plicht te doen.

Owen heeft het er maar druk mee. Terwijl zijn prille carrière bij de CIA totaal dreigt te ontsporen heeft hij ook privé wat strubbelingen te verduren. Hij woont samen met twee vrienden waaronder zijn ex-vriendin Hannah (Fivel Stewart, Atypical). Ieder moment dat zij samen het scherm delen voel je als kijker dat ze beiden nog gevoelens voor elkaar hebben.
Owen’s charmante uitstraling zorgt ervoor dat hij goed ligt bij het vrouwelijk geslacht. Door zijn onervarenheid als advocaat heeft hij regelmatig hulp nodig van onder andere Amelia (Kaylah Zander, Fire Country). Ze wil haar kennis best met Owen delen, maar de tegenprestatie kun je waarschijnlijk al raden.

Ik hoop dat je in de echte wereld als advocaat niet met zoveel randzaken te maken krijgt als Owen op zijn bordje krijgt.

Ik moet zeggen dat Noah Centineo het personage Owen leuk neerzet. Zijn egocentrische, zelfverzekerde en charmante eigenschappen combineert hij goed met de paniekaanvallen die hij ervaart tijdens deze achtbaanrit. Ik hoop dat je in de echte wereld als advocaat niet met zoveel randzaken te maken krijgt als Owen op zijn bordje krijgt. Uiteindelijk zie je hem in de serie weinig het beroep van advocaat uitoefenen, maar belandt hij vooral van de ene bizarre situatie in de andere.

The Recruit is geen hoogstaande serie, maar het is wel degelijk uiterst vermakelijk om naar te kijken. Dit heeft een aantal oorzaken. Wat The Recruit goed maakt is dat het zichzelf niet al te serieus neemt. Tussen alle knotsgekke belevenissen van Owen door is er voldoende ruimte voor luchtigheid. De humor wisselt goed af met actievolle momenten waardoor je als kijker een prettige balans tussen beiden ervaart. Daarnaast wordt de verhaallijn in een aardig tempo afgehandeld waardoor er nauwelijks saaie momenten zijn. Tot slot straalt het plezier bij de acteurs ervan af.

Al met al is The Recruit een heerlijk tussendoortje en kijkt het lekker weg. Als je even op zoek bent naar luchtig tijdverdrijf dat niet al te veel tijd in beslag neemt, dan kan ik dit acht afleveringen tellende eerste seizoen van harte aanbevelen. The Recruit is door Netflix al vernieuwd voor een tweede seizoen.
Volg The Recruit
W.T.F.I.O.H.
W.T.F.I.O.H.