Peter Rotthier geeft "The Regime - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 8 Maart 2024.
9
0

The Regime - Eerste aflevering

Het nieuwste HBO paradepaardje heet The Regime en kon Kate Winslet overtuigen om de hoofdrol te vertolken als regentes van een fictief Europees land met een autoritair regime.

Winslet wist enkele jaren terug al duidelijk te maken dat ze ook in tv-series haar vrouwtje kon staan. Haar vertolking in de Mare of Easttown werd overal geroemd en na de eerste aflevering van The Regime ziet het er naar uit dat Kate weer enkele prijzen zal versieren bij de diverse televisie prijzen die jaarlijks uitgedeeld worden. De manier waarop ze kanselier Elena Vernham neerzet laat zien dat Winslet een topactrice is.

The Regime
© HBO

En toch gaat Mevrouw Winslet er niet met de top-credits vandoor. Die zijn weggelegd voor Matthias Schoenaerts (De smaak van De Keyser) die in de huid kruipt van de getormenteerde korporaal Herbert Zubak. Schoenaerts is op zijn best wanneer hij een personage mag spelen waarvan een zekere dreiging moet uitgaan. De rol van Zubak is hem dan ook als het ware op zijn lijf geschreven.

Laat ik eerst even kort schetsen wat de belangrijkste momenten zijn van deze debuutaflevering. Zubak wordt door twee medesoldaten voorgesteld aan de entourage van kanselier Vernam. Die lijdt aan een longziekte waardoor de luchtvochtigheid in haar omgeving constant gemonitord moet worden. Zubak is de man die hier overdag voor in moet staan. Daar horen ook een aantal regeltjes bij waar hij rekening mee moet houden. Alleen in een autoritair regime kunnen die regeltjes al eens aangepast worden waardoor Zubak uit de gratie valt en zijn job tijdens de nachturen mag gaan uitvoeren.

Gelukkig voor hem is er een onverlaat die op een nacht een aanslag wil plegen op de kanselier. Zubak is in de buurt en weet de aanslag te verijdelen waardoor hij terug in de gratie komt. De klik die er tussen Zubak en de kanselier al was bij hun eerste ontmoeting wordt volledig hersteld en Zubak wordt een vertrouweling van de kanselier die zich langzaam maar zeker lijkt te ontwikkelen als een dictator.

The Regime
© HBO

Dit verhaal klinkt als een drama maar het is veel meer dan dat. De makers van The Regime hebben heel wat zwarte humor in het verhaal gestopt die de kijker zeker zal herkennen in de soms absurde gebeurtenissen in het verhaal. Sommige passages lijken het geheel naar een thriller te duwen. Als je alle gebeurtenissen uit die eerste aflevering bij elkaar neemt plus de dingen die benoemd worden, maar waar je als kijker nog niet direct zicht op hebt, zoals de activiteiten waar Zubak bij betrokken was alvorens in zijn huidige situatie terecht te komen, dan begrijp je dat hier een definitief genre op plakken bijna onmogelijk is. We kunnen ons zelfs afvragen of we dat wel zullen kunnen nadat we alle zes de afleveringen hebben afgerond.

Ik kan toch al besluiten dat de aanzet van The Regime tot het betere werk behoord wat debuutafleveringen betreft. Met Kate Winslet en Mathias Schoenaerts hebben de makers twee topacteurs weten te strikken om de hoofdpersonages gestalte te geven. Later in de serie komt ook Hugh Grant (The Undoing) nog opdagen. Die zal alvast stevig uit de hoek moeten komen, gezien zijn status, om Schoenaerts van de troon te stoten.
Volg The Regime
Don't Yet Rejoice
Don't Yet Rejoice