Lucas Verbunt geeft "The Republic of Sarah - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 15 juni 2021.
1
0

The Republic of Sarah - Eerste aflevering

Een interessant concept dat de toon zet voor een idealistische serie die wellicht teveel hooi op haar vork heeft genomen.

The CW staat, naast het Arrowverse, bekend om de vele tienerdrama's die ze elk jaar uit de grond stampen. Terugkerend kritiek is vaak dat de series niet de hoogste kwaliteit hebben en dat de cast er voornamelijk mooi uit moet zien. Zo kreeg Camila Mendes (Riverdale) bij haar auditie te horen dat haar uiterlijk misschien niet 'CW' genoeg was. De nieuwste toevoeging aan de programmering van de zender is The Republic of Sarah. Een originele serie van Jeffrey Paul King (Elementary).

De eerste aflevering gooit enkel de eerste lijntjes uit, maar ik heb het gevoel dat de serie teveel hooi op haar vork heeft genomen.

The Republic of Sarah gaat over het stadje Greylock, gelegen in op de grens van Canada en de Amerikaanse staat New Hampshire. Wanneer blijkt dat Greylock beschikt over een rijke voorraad aan coltan (een soort erts) komt het miljoenenbedrijf Lydon Industries om de hoek kijken. De inwoners van Greylock worden het slachtoffer van het hebzuchtige bedrijf en diens bulldozers, die privaat en municipaal land dreigen te vernielen. De jonge geschiedenisdocent Sarah Cooper (Stella Baker, Tell Me Your Secrets) stuit op een hiaat in de wet, waaruit blijkt dat Greylock nooit officieel is geclaimd door Canada of de VS. Zodoende wordt, na een stemming, Greylock soeverein verklaard.

De cast van The Republic of Sarah bestaat uit, voor mij, grotendeels nieuwe gezichten. Naast Stella Baker zien we onder andere Luke Mitchell (Blindspot) en Hope Lauren (Agent Carter) op het kleine scherm. Ook zijn er rollen weg gelegd voor Nia Holloway (Hawaii Five-0), Ian Duff (New Amsterdam (2018), Forrest Goodluck (Designated Survivor), Landry Bender (Fuller House), Izabella Alvarez (Westworld) en Megan Follows (Reign (2013).

The Republic of Sarah
© The CW

Het concept achter de serie is origineel, al is het wat ongeloofwaardig. De eerste aflevering gooit enkel de eerste lijntjes uit, maar ik heb het gevoel dat de serie teveel hooi op haar vork heeft genomen. Het stichten van een geheel nieuw land brengt naar alle waarschijnlijkheid ontzettend veel moeilijkheden met zich mee. Hoe de serie dit gaat aanpakken weet ik uiteraard nog niet, maar ik verwacht een zeer gesimplificeerde versie van alle problemen waar men op zou kunnen stuiten. Dit maakt het plot ongeloofwaardig en dermate idealistisch dat ik nog niet weet of ik er met een serieuze blik naar kan kijken. Ik ga het zeker nog een kans geven, maar als mijn voorspellingen in de volgende paar afleveringen uit blijken te komen is de kans aanwezig dat ik afhaak.

The Republic of Sarah is een interessante toevoeging aan de programmering van The CW. Het is fijn dat er ook nog iets anders dan DC-series door de zender worden geproduceerd. Ik ben dan ook zeer benieuw waar deze serie heen gaat en of het de moeite waard blijkt te zijn. Op basis van de eerste aflevering alleen is dat immers nog moeilijk te bepalen.

De eerste aflevering van The Republic of Sarah krijgt van mij een 6.5!
Volg The Republic of Sarah
The Last Rabbit