Helgoned geeft "The Rookie - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Helgoned op 7 september 2021.
3
0

The Rookie - Seizoen 3

Dit derde, korte seizoen van The Rookie is gedegen, maar kent pieken en dalen.

Het tweede seizoen van The Rookie eindigde met een grote cliffhanger. De kijkers in Amerika moesten lang wachten op de ontknoping van de spannende laatste aflevering, want het derde seizoen ging daar pas in januari 2021 in première. Ik moet zeggen dat ik de manier waarop de makers deze cliffhanger hebben afgerond in de eerste aflevering 'Consequences' niet echt sterk vond.

The Rookie
© ABC

Dit seizoen kent 14 afleveringen en is dus veel korter dan gebruikelijk. Gelukkig start het vierde seizoen weer redelijk zoals normaal eind september in Amerika. Dit seizoen kent sterke afleveringen, afgewisseld met veel mindere afleveringen. De seizoenstart heb ik hiervoor al benoemd, maar ook de derde aflevering 'La Fiera' waarin John Nolan (Nathan Fillion, Castle) onaangenaam verrast wordt door het bezoek van zijn moeder (Frances Fisher, Watchmen) was een apart gebeuren. De minste aflevering was halverwege het seizoen: 'True Crime' waarin het hele team wordt geïnterviewd door een journalist over een recente zaak. Die aflevering was saai, helemaal niet overtuigend en gebaseerd op een zwak scenario.

The Rookie
© ABC

Gelukkig wordt dat goed gemaakt door een paar sterke verhaallijnen. Dat betreft bijvoorbeeld de afleveringen waarin Jackson West (Titus Makin jr, Glee) een nieuwe begeleider krijgt. Deze Doug Stanton (Brandon Routh, Legends of Tomorrow), biedent zich van de nodige vooroordelen en daarin is de serie actueel, snijdt controversiële onderwerpen aan terwijl ze ook erg spannend zijn. Dit seizoen betekent ook dat enkele rookies hun opleiding gaan afronden, terwijl anderen nog door moeten gaan met hun opleiding. Dat betekent ook speciale dynamiek in de relatie tussen de trainer en de rookie, zoals bij de norse Tim Bradford (Eric Winter, The Mentalist) en zijn pupil Lucy Chen (Melissa O’Neil, Dark Matter).

Dit derde seizoen van The Rookie is daarmee een aardig seizoen geworden, met een aantal positieve en negatieve uitzonderingen.

Dit derde seizoen van The Rookie is daarmee een aardig seizoen geworden, met een aantal positieve en negatieve uitzonderingen. Het einde is in ieder geval sterk genoeg om te blijven kijken. Er is ruimte voor maatschappijkritiek, de personages zijn interessant en zeker niet eendimensionaal en de acteurs zijn een prachtig, kleurrijk ensemble. Het is ook zeker geen serie waarin alleen Nathan Fillion steeds in het middelpunt van de belangstelling staat. Daarom blijf ik ook in het vierde seizoen weer aangehaakt, mijn ervaring is tot op heden dat er meestal elke week weer wat interessants te beleven is.
Volg The Rookie
Escape Plan
Escape Plan