7
Desmond Noordermeer geeft "The Sinner - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Desmond Noordermeer op 17 Oktober 2017.
7
1

The Sinner - Seizoen 1

Soms wordt de psyche van de mens onderschat. Bij een aantal onstabiele mensen kan één verkeerd moment of verkeerde gebeurtenis uitgroeien tot een drama. Hier worden wij helaas nog vaak genoeg op gewezen. Toch blijkt dan vaker dat zo'n persoon al wat meer op zijn kerfstok had en al eerder iets verschrikkelijks heeft uitgevoerd. De zaken die je het meest onder je huid kruipen zijn vaak alleen bij de mensen die nog niet eens een strafblad hadden voor hun poging tot verderf. Deze zaken grijpen je extra hard aan, omdat je zo benieuwd bent wat die mensen dreef tot hun daad. The Sinner vertelt exact zo'n verhaal.

We volgen Cora Tannetti (Jessica Biel, 7th Heaven). Een gelukkig getrouwde vrouw en moeder van een kind. Het leven voelt niet als perfectie voor haar, maar het gaat zijn gangetje. Een dagje strand met de familie blijkt alleen een complete ommekeer te zijn. Deze doodnormale moeder steekt namelijk op klaarlichte dag, in bijzijn van vele strandbezoekers, een jonge man dood. Uiteraard wordt Cora opgepakt door de politie en lijkt de zaak rond. Toch wil rechercheur Harry Armbrose (Bill Pullman, 1600 Penn) meer weten van het motief van Cora. Wat blijkt, dit lijkt er geheel niet te zijn. Cora kende de man niet. Ze weet niet waarom ze deed wat ze deed. Deze duidelijke moordzaak blijkt veel complexer in elkaar te zitten dan in eerste instantie werd gedacht. De moordenaar is bekend, maar wat is het motief?
The Sinner
© USA Network

The Sinner triggerde mij vanaf de allereerste trailer, aangezien dit voelde als een misdaadserie met een hele andere wending. Je bent als kijker getuige van de moord. Het is dus geen 'whodunit' met het oog op het zoeken van een moordenaar, maar dus meer een zoektocht naar waarom het gebeurd is. De allereerste aflevering was ik ook gelijk om. De prachtige beelden, de mooie muziek en bovenal een hele grafische manier van het in beeld brengen van de daad. We zijn inmiddels natuurlijk wel wat gewend qua bloed en geweld op televisie, maar in dit geval kwam de moord toch extra hard aan. De hoofdscène heeft een hele realistische benadering en dat is dan ook waar The Sinner echt in uitblinkt. Visuele effecten zijn voor de achtergrond, voorop staan de karakters en de verhaallijnen. Vooral Jessica Biel verdient hiervoor veel krediet, aangezien zij deze zware rol geheel eigen weet te maken en haar karakter echt tot leven weet te brengen.

De eerste aflevering was eigenlijk zo goed, dat de rest alleen maar tegen kon vallen.

Toch gaat het naar mate de afleveringen vorderen een klein beetje mis. Het begin is uitermate interessant. Hoe minder ik als kijker wist, hoe meer ik geïntrigeerd was door de personages, hun missie en hun doel. Naar mate de afleveringen vorderden, merkte ik dat hoe meer antwoorden al worden ingevuld, hoe meer mijn gedachten afdwaalden. Dit heeft naar mijn idee vooral te maken met de antwoorden zelf. Het is gewoon niet echt verrassend. De motieven die opgegooid worden, maar ook andere kleine verhaallijntjes die gevormd worden, deden mij eigenlijk vrij weinig. En dat was toch even slikken voor mij. De eerste aflevering was eigenlijk zo goed, dat de rest alleen maar tegen kon vallen. Naar mijn idee had er gewoon echt meer gedaan kunnen worden met het idee en lijkt het er nu op alsof het verhaal heel gemakkelijk binnen de lijntjes is ingekleurd. Ik verwachtte meer verrassing.

Maakt dat van The Sinner een slechte serie? Uiteraard niet. Zoals eerder aangegeven is de serie bloedmooi geschoten en is ook de muziek een goede keuze geweest. Het leidt nooit af en heeft altijd zijn doel. De acteurs doen hun werk, ware het niet dat sommige een beetje op automatische piloot lijken te spelen. Het is gewoon jammer dat de serie nu een beetje voelt als een prima tussendoortje, terwijl er mogelijk een topper in schuilde.
Volg The Sinner
Part VIII
Part VIII