8
Wichita van Rijkom geeft "The Staircase - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 17 september 2022.
5
0

The Staircase - Seizoen 1

The Staircase draait om een echt trappenhuis, die van de familie Peterson. Wanneer Kathleen Peterson door haar man Michael dood onderaan de trap wordt gevonden zijn er gelijk veel vragen. Is zij van de trap gevallen of heeft hij er iets mee te maken?

Het leven van de familie Peterson veranderde voorgoed op 9 december 2001. Die nacht werd Kathleen Peterson gevonden onderaan de trap. De ingeschakelde ambulance kwam te laat, ze werd ter plekke dood verklaard. Al gauw verdacht justitie de man van Kathleen, Michael Peterson, van betrokkenheid bij de dood van zijn vrouw. Was ze vermoord of was het een noodlottig ongeluk? Deze vraag houdt Amerika, en inmiddels ook de rest van de wereld, sinds die tijd al bezig. Eerder dit jaar kwam HBO daarom met de dramaserie The Staircase die gebaseerd is op dit verhaal.

Hoewel The Staircase voor het grootste deel op waarheid gebaseerd is hebben de makers wel tijdlijnen aangepast en verhaallijnen toegevoegd om het geheel meer te dramatiseren.

Michael Peterson (Colin Firth, Pride and Predjudice) is een schrijver, vader van vier kinderen en vormde een samengesteld gezin met Kathleen (Toni Collette, Pieces of Her) en diens dochter Caitlin (Olivia DeJonge, The Society). Voor de buitenwereld waren zij het perfecte stel. Toch bleek er achter de schermen het nodige te spelen binnen hun huwelijk. Na de dood van Kathleen kwamen de lijken uit de kast en bleek Michael er een dubbelleven op na te houden. Hij raakte zijn imago, geld en zelfs vrijheid kwijt. Maar was dit alles terecht? Jaren van juridische strijd kwamen ten einde op 24 februari 2017. Maar is de waarheid uiteindelijk boven tafel gekomen en heeft het recht gezegevierd?

The Staircase is een bijzondere serie. Niet alleen omdat die op waarheid gebaseerd is, maar ook omdat er scènes uit de gelijknamige documentaire zijn nagespeeld. Kort na de dood van Kathleen werd Michael benaderd door een Frans team dat een documentaire wilde maken over de rechtszaak. Hij zei hier ja op, wat leidde tot een dertien afleveringen tellende serie geschoten over vijftien jaar. Naar aanleiding van de beelden uit deze documentaire, andere media en interviews met de makers is het verhaal van The Staircase van HBO gemaakt. Hoewel The Staircase voor het grootste deel op waarheid gebaseerd is hebben de makers wel tijdlijnen aangepast en verhaallijnen toegevoegd om het geheel meer te dramatiseren.

The Staircase
© HBO Max

De serie kan eigenlijk in twee delen opgedeeld worden. Het eerste deel draait om de rechtszaak en verdediging van Michael. Het tweede deel gaat over de levens van zijn familie, Michael zijn tijd in de gevangenis en zijn strijd voor een nieuw proces. De verdenkingen zorgen namelijk voor de nodige gevolgen bij de mensen om Michael heen. Kathleen’s zussen zijn ervan overtuigd dat Michael de dader is terwijl zijn kinderen juist geloven in zijn onschuld. Het is hierdoor een meeslepend verhaal dat zeer realistisch verteld wordt.

Na het zien van HBO’s The Staircase kon ik het niet laten om ook de documentaire versie van The Staircase op Netflix te kijken. Mensen die beide series willen kijken raad ik aan dit in die volgorde te doen. In de fictieve serie word je namelijk meegezogen in een verhaal en krijg je beetje bij beetje puzzelstukjes over de karakters en hun motieven. De documentaire is zeer goed gemaakt, maar erg langdradig, wat het verhaal geen goed doet. Toch geeft dit wel een beetje extra uitleg over de persoon Michael Peterson en laat het duidelijk zien waarom mensen hem als zowel schuldig als onschuldig bestempelen.

De cast van The Staircase is ijzersterk.

De cast van The Staircase is ijzersterk. Het verbaasde mij vooral hoe extreem goed sommige personages op de daadwerkelijke personen leken zowel in uiterlijk als stemgeluid. Naast de twee hoofdrolspelers zien we onder andere ook Sophie Turner (Game of Thrones) als één van Michael’s dochters en Oscar winnares Juliette Binoche als Sophie Brunet, één van de video editors van de documentaire. Advocaat David Rudolph (Michael Stuhlbarg, Boardwalk Empire) heeft eveneens een grote rol in het verhaal en zet regelmatig de toon zowel binnen als buiten de rechtszaal.

De reden waarom de dood van Kathleen verdacht was kwam door de hoeveelheid wonden en kneuzingen die op haar hoofd werden gevonden. Jarenlang is er research gedaan naar mogelijke scenario’s en nu nog steeds zijn experts het er niet over eens wat er nu die nacht is gebeurd. Tijdens The Staircase zien we als kijker alle mogelijk scenario’s voorbij komen maar worden we niet echt één bepaalde kant op gestuurd. Je kunt na het zien van de afleveringen dan ook zelf bepalen wat je denkt dat er echt is gebeurd, zonder dat dit iets teniet doet aan het einde van de serie.

Ik kan me voorstellen dat de betrokkenen het moeilijk vinden om de serie te kijken. Met name de scènes waarin de dood van Kathleen wordt uitgebeeld zijn erg heftig om te zien. Tevens is het jammer dat de makers niet het hele verhaal hebben vertaald. Bepaalde opties snap ik vanwege het dramatische effect wel, maar sommige keuzes vind ik geen toevoeging en afdoen aan de werkelijkheid. Tevens vond ik de tijdaanduidingen aan het begin van iedere aflevering wat onduidelijk. Deze kwamen zo kort en klein in beeld dat het soms moeilijk te volgen was waar in het verhaal je nu precies zat. Toch neemt dat niet weg dat ik The Staircase absoluut aanbeveel en een heel interessante serie vond. Het is een waar moordmysterie maar dan op de werkelijkheid gebaseerd.
Volg The Staircase
America's Sweetheart or: Time Over Time
America's Sweetheart or: Time Over Time