7.5
Marcel geeft "The Stranger (2020) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Marcel op 4 Maart 2021.
2
0

The Stranger (2020) - Seizoen 1

Het verhaal draait om een vreemdeling die onuitgenodigd het leven van mensen binnenkomt om ongewenste privé-geheimen van die persoon zijn of haar dierbaren te delen. Deze geheimen zetten de levens van de bewoners in een gemeenschap volledig op z'n kop.

We all have our secrets Adam, even you.

Dit citaat laat naar mijn mening goed de essentie van The Stranger zien. Het gaat over geheimen en leugens en hoe die een stabiele gemeenschap kunnen breken. In het fictieve Noord-Engelse plaatsje Cederfield heeft bijna iedereen wel een geheim, en sommigen zijn bereid om heel ver te gaan om dat geheim te bewaren…

The Stranger is een boekverfilming van het gelijknamige boek dat in 2015 werd geschreven door Harlan Coben. In de serie volg je meerdere personages, waaronder Adam Price (Richard Armitage, Hannibal), detective Johanna Griffin (Siobhan Finneran, Downton Abbey) en The Stranger (Hannah John-Kamen, Black Mirror). Het acteerwerk is erg goed. Niet alleen van deze drie acteurs, maar van de gehele cast. Alle emoties, van woede tot geluk, waren intrigerend om te zien.

Het verhaal draait om een zogeheten vreemdeling (stanger) die onuitgenodigd het leven van mensen binnenkomt om een geheim van die persoon met zijn of haar dierbaren te delen. In het geval van Adam, één van onze hoofdpersonen, verklapt deze vreemdeling dat Adams vrouw haar zwangerschap en haar miskraam heeft gefaket. Daarnaast wordt hem geadviseerd om uit te zoeken of zijn twee kinderen wel écht van hem zijn. Dit geheim slaat in als een bom en het zal meerdere consequenties voor Adam, zijn gezin, en de gehele gemeenschap van Cederfield met zich meebrengen. De geheimen die daarmee bekend worden of op het spel komen te staan zijn ware mysteries, en ze zijn op de één of andere manier allemaal met elkaar verbonden. Dit maakt het ontzettend interessant en spannend omdat de kijker ook naar antwoorden snakt. Het geeft dan ook voldoening dat je in de loop van de serie het grotere plaatje begint te zien. Er zijn gelukkig geen losse eindjes in dit verhaal.

De thema’s die in de serie, maar ook in het boek een centrale rol spelen zullen veel mensen aanspreken. In ons digitale tijdperk van smartphones en 24/7 online delen we ontzettend veel met elkaar, maar we verbergen ook geheimen voor elkaar. En hoewel we denken dat deze geheimen veilig achter een digitale slot en grendel zitten bewijst de mysterieuze onbekende dat dat niet het geval is. In dit opzicht kan je The Stranger als een creatief product zien waarbij er over deze issues wordt nagedacht. Dat maakt het extra relevant én interessant.

The Stranger komt helaas wel wat traag op gang. Je ontmoet de karakters, er zijn een aantal vreemde gebeurtenissen, er worden meer vragen opgeworpen, et cetera. En hoewel er tussendoor zeker spannende dingen gebeuren is het net iets te veel expositie. Echter, in het tweede deel begint het te lopen en komen de narratieve draadjes bij elkaar. Deze serie vraagt je dus om even geduldig te zijn.

Het minste gedeelte van de serie vond ik de motieven van de onbekende om deze geheimen te delen. Ik zal niet ingaan op wat deze motieven zijn, omdat spoilers, maar ik was persoonlijk nogal teleurgesteld in haar beweegredenen, ze voelden niet logisch.

Al met al is The Stranger een spannende thriller die de moeite waard is om te aanschouwen, hoewel het even duurt voordat het verhaal op gang is gekomen. Het acteerwerk is erg goed en bijna alle mysterieuze verhaallijnen komen aan het einde bevredigend bij elkaar.
Volg The Stranger (2020)
Episode 8
Episode 8