9
Wichita van Rijkom geeft "The Tourist - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 6 januari 2022.
7
0

The Tourist - Eerste aflevering

Mysterie achtervolgt een Noord-Ierse man als hij in Australië van de weg af wordt gereden. Hij weet nadien niks meer. In zijn zoektocht naar antwoorden blijkt dat er nog veel meer raadsels rondom dit personage hangen.

Bij een verlaten benzinepomp, ergens in the middle of nowhere in Australië, zien we een man die om de toiletsleutel vraagt. Wat volgt is een nogal droog gesprek waarna hij zijn weg weer vervolgd. Niet veel later verschijnt er een vrachtwagen achter hem die al toeterend steeds meer vaart maakt. Een spannende achtervolging volgt die uiteindelijk wordt gewonnen door de vrachtwagenchauffeur.

The Tourist begint heel mysterieus.

The Tourist begint heel mysterieus. De naamloze hoofdrolspeler, een rol gespeeld door Jamie Dornan (The Fall), weet de sfeer uitermate goed neer te zetten. Ik had ook niet anders van hem verwacht, maar het is fijn om te zien dat je als kijker direct in het verhaal valt. Geen gedoe eromheen maar gewoon beginnen. De beelden zijn meteen indrukwekkend. Zo wordt de achtervolging in het bijzonder erg mooi in beeld gebracht.

Wanneer de man ontwaakt in het ziekenhuis weet hij niets meer. Zelfs zijn naam is een raadsel voor hem. Omdat hij geen spullen op zijn lichaam draagt als hij wordt gevonden tast iedereen in het duister. In het ziekenhuis volgen onderzoeken en ook hier laten de makers met hun scènebeelden en oog voor details goed zien dat ze kwaliteit willen leveren. Zo gaf de MRI-scan met bijbehorende geluiden mij echt flashbacks naar mijn eigen MRI-scans.

Hoewel The Tourist in eerste instantie een spannend verhaal is, was er ook plaats voor wat humor. Niet zozeer in de vorm van grappen, maar meer in gesprekken of opmerkingen die er gemaakt worden. Flarden uit het verleden komen af en toe voorbij. En er is tevens tijd voor wat achtergrondinformatie van de bijrollen.

The Tourist
© BBC One

Tijdens zijn zoektocht naar antwoorden zien we samen met de hoofdpersoon welke stappen hij heeft doorlopen voor hij van de weg af werd gereden. Echt veel antwoorden geeft hem dit niet. In tegendeel zelfs, het roept vooral meer vragen op. We zien eveneens hoe zijn omgeving met zijn geheugenverlies omgaat. Zo heeft iedereen die hij tegen komt weer een andere reactie op zijn verhaal en blijkt niet iedereen even eerlijk te zijn tegen hem.

Helemaal perfect is The Tourist niet. Maar om eerlijk te zijn is het wel echt zoeken naar de fouten in het verhaal. Zo vond ik het opvallend hoe gemakkelijk de hoofdpersoon door het ziekenhuis reed in een rolstoel, zonder hulp. Wellicht komt dit later nog aan bod. Maar voor nu vond ik het wel wat apart om te zien dat hij met gemak een rondje draaide en een hele gang door reed terwijl hij net uit een coma was ontwaakt.

Ik vond de start veelbelovend en heb dan ook zeer hoge verwachtingen van de rest van The Tourist.

Het Noord-Ierse van Jamie in combinatie met het Australisch van de andere castleden klinkt mij als muziek in de oren. Ik hou van dat soort Engels dus The Tourist is voor mij een heerlijke mix wat dat betreft. Het kan wel zo zijn dat sommige mensen de gesprekken die worden gevoerd door de verschillende klanken soms wat lastig te volgen zullen vinden. Gelukkig is er bij de BBC, de zender waarop de serie te zien is, altijd Engelstalige ondertiteling beschikbaar indien nodig.

The Tourist begon met twee afleveringen in het eerste weekend van januari 2022. De één uur durende eerste aflevering bood al een goed kijkje in wat ons te wachten staat en vraagt wat mij betreft zeker om meer. De rest van de serie zal vanaf nu iedere zondagavond te zien zijn. Ik ben in elk geval van plan zeker de complete miniserie te kijken want ben inmiddels vreselijk nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter deze John Doe. Ik vond de start veelbelovend en heb dan ook zeer hoge verwachtingen van de rest van The Tourist.
Volg The Tourist
Episode 6
Episode 6