Ron Schoonwater geeft "The Tower - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 Oktober 2023.
3
0

The Tower - Seizoen 2

Zonder torenflat maakt The Tower nog meer indruk.

Het tweede seizoen van The Tower is een heerlijke mix van spanning en drama. De koele maar uiterst gedreven inspecteur Sarah Collins, een prima rol van Gemma Whelan (Gentleman Jack) begint bij de afdeling moordzaken. Ze wordt in eerste instantie niet zo hartelijk ontvangen maar door haar vasthoudendheid wint ze aan respect. Haar eigenzinnige gedrag zorgt ervoor dat ze moeilijk vrienden maakt. Toch komt daar in de loop van dit seizoen verandering in.

Sterk acteerwerk, onverwachte plots en mooi geschoten beelden.

De beginnende politieagente Lizzie Adama (Tahirah Sharif, A Town called Malice) komt na de gebeurtenissen in het eerste seizoen weer terug bij haar afdeling. Haar relatie met haar baas Kieran Shaw (Emmet J Scanlan, Kin) zorgt voor complicaties. Lizzie komt door haar beslissingen regelmatig in moeilijkheden. Als een man zijn vrouw vermoord en met hun dochter verdwijnt komt ze weer in aanraking met Sarah. De onderkoelde relatie tussen beide vrouwen wordt er niet bepaald beter op.

The Tower
© ITV

Centraal in dit seizoen van vier afleveringen staan twee zaken. De een is dus de man die verdwijnt met zijn dochter. De zoektocht naar hem levert voor de hoofdpersonen nogal penibele situaties op. De andere zaak is een cold case van een verdwenen jonge vrouw. De doortastendheid van Sarah zorgt ervoor dat er nieuwe feiten ontdekt worden. Vraag is of dit genoeg is om de zaak op te lossen.

Wat mij betreft mag het vervolg daarom snel volgen.

The Tower biedt alles wat je van een Britse politieserie verwacht. Sterk acteerwerk, onverwachte plots en mooi geschoten beelden. De ietwat neerslachtige achtergrond van bepaalde wijken van Londen zorgt voor een passend decor. Het hoge flatgebouw waar deze serie om draaide in het eerste seizoen komt nog maar sporadisch in beeld. De wijk daaromheen echter des te meer. Net als een langzaam aan het vergaan industrieterrein. Het tekent de donkere sfeer.

The Tower
© ITV

Hoewel dit seizoen maar vier afleveringen kent voelt het nergens gehaast aan. Het verhaal wordt niet afgeraffeld. Er wordt voldoende tijd gevonden om de privélevens van beide hoofdpersonen te belichten. Voordeel van zo weinig afleveringen is dat het verhaal 'to the point' blijft. Er zijn geen onnodige verhaallijnen of situaties die weinig bijdragen aan het centrale thema. Wel eindigt dit seizoen met een grote cliffhanger. Wat mij betreft mag het vervolg daarom snel volgen.
Volg The Tower
Episode 4
Episode 4