6.5
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Umbrella Academy - Seizoen 2" een 6.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 3 september 2020.
7
2

The Umbrella Academy - Seizoen 2

Bij het tweede seizoen van The Umbrella Academy stap je direct in waar het eerste seizoen is afgelopen. De familie Hargreeves heeft de wereld weten te redden en alles lijkt veilig. Niets is minder waar. Het wordt namelijk meteen duidelijk dat de wereld, weliswaar op een andere manier, wederom ten einde zal komen. Om dat te voorkomen, moet de familie weer (soms met extra hulp van buitenaf) samenwerken om de wereld te kunnen redden. Maar hoe kan het ook anders, samenwerken is in dit geval niet zo gemakkelijk. Het tweede seizoen zit weer boordevol met actie, tijdreizen, interessante superkrachten en grappige dialogen. Het plot is helaas wel vergelijkbaar met die van het eerste seizoen en voelde derhalve aan als meer van hetzelfde. Desalniettemin is het tweede seizoen wederom vermakelijk en vlieg je er weer doorheen.

The Umbrella Academy

Al snel kom je er achter dat de familie Hargreeves terug in de tijd is gereisd. Alleen zijn ze niet allemaal op hetzelfde moment aangekomen. Grofweg zijn de zeven leden van de familie ergens tussen 1960 en 1963 aangekomen. Hierdoor is iedereen in principe genoodzaakt om een eigen leven op te bouwen en er aan te wennen zonder hun broers en zussen voor het goede te strijden. Vanya (Ellen Page, Tales of the City) heeft bijvoorbeeld een hersenschudding opgelopen en werkt als een soort au pair op een boerderij. Door haar hersenschudding moet ze wederom haar krachten weten te ontdekken. Luther (Tom Hopper, Black Sails) werkt als een bodyguard voor een hoge pief in de criminele wereld en doet mee aan illegale boksgevechten. Allison (Emmy Raver-Lampman, Central Park) heeft intussen een serieuze relatie en wil eigenlijk afstand nemen van het superheldenleven. Kortom: iedereen is een andere richting opgegaan.

Een groot deel van het tweede seizoen draait erom hoe de broers en zussen weer bij elkaar komen. Daarnaast hebben ze te maken met een nieuwe groep blonde zweden die op hen jagen. Die worden een keer de Ikea-maffia genoemd, een betere naam hadden ze niet kunnen geven. Het sterkste punt van het tweede seizoen is dat er goed gebruik wordt gemaakt van historische gebeurtenissen uit de jaren 1960-1963. Zo wordt er bijvoorbeeld aandacht besteed aan de moord op John F. Kennedy, de dreiging van een kernoorlog en druggebruik en racisme/discriminatie in Amerika. Daardoor komt de setting erg geloofwaardig over en wordt er benadrukt dat bepaalde problematiek nu (60 jaar later) nog steeds actueel is.

Het tweede seizoen zit weer boordevol met actie, tijdreizen, interessante superkrachten en grappige dialogen.

Voor de rest komt het tweede seizoen een beetje over als een herhaling van het eerste. Wederom wordt er gebruik gemaakt van goede (en afwisselende) muziek. Number Five (Aiden Gallagher: Nicky, Ricky, Dicky & Dawn) is wederom het meest aanwezig, heeft de leukste dialogen en maakt de beste grappen. De Hargreeves moeten nog een keer de wereld beschermen tegen een erg vergelijkbare dreiging. En het seizoen eindigt ook met een erg open (maar verrassend) einde.

Los van de herhalende elementen blijft het tweede seizoen dus vermakelijk. Het heeft een goede cast, de setting van de 60’s is een leuke toevoeging en er wordt aandacht besteed aan zwaardere (en ook relevante) thema’s. Hopelijk komt er nog een derde seizoen dat iets meer durft af te wijken van wat nu is gemaakt.

Op basis van het voorgaande geef ik het tweede seizoen van The Umbrella Academy een welverdiende 6,5.
Volg The Umbrella Academy
Oblivion