Hessel Hoekstra geeft "The Walking Dead: Daryl Dixon - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 12 september 2023.
9
0

The Walking Dead: Daryl Dixon - Eerste aflevering

De nieuwste spin-off The Walking Dead: Daryl Dixon neemt de kijker mee naar Frankrijk, een totaal ander land waar zombies voor dezelfde problemen zorgen als in de rest van de wereld.

De tweede vervolgserie van The Walking Dead volgt iedereens favoriete kruisboogschutter Daryl Dixon (Norman Reedus, Ride with Norman Reedus). Daryl spoelt op een dag aan in het zuiden van Frankrijk om redenen die voor de kijker nog onbekend zijn. Al gauw vindt hij onderdak bij een nonnenklooster. De bewoners daar hebben een speciale missie voor hem. Terwijl Daryl een gevaarlijke reis naar Parijs onderneemt, zoekt hij een manier om terug te keren naar Amerika.

The Walking Dead: Daryl Dixon lijkt eenzelfde weg op te gaan als The Walking Dead: Dead City. Het vernieuwt het genre allerminst, maar lijkt vooral de bekende wereld uit te breiden en nieuwe variaties op de bekende thema’s te geven. Wie een totaal nieuwe invulling van zombieverhalen zoekt, heeft hier weinig te zoeken. Mocht je het geen probleem vinden om meer van hetzelfde voorgeschoteld te krijgen, dan zal dit je ook bevallen.

Deze serie lijkt vooral een excuus te worden om zombies in Frankrijk te laten zien

Daryl is in Frankrijk aangekomen, en zelfs schrijfteam van The Walking Dead vindt het te vergezocht om hem hier per ongeluk aan te laten spoelen. Door middel van flashbacks wordt namelijk duidelijk dat hij met een reden in Europa zit. Of deze reden verhaaltechnisch erg sterk of geloofwaardig is, valt nog te bezien. Voor nu lijkt het een excuus om The Walking Dead naar Frankrijk te halen. Ook de verhaallijn rondom Daryls missie naar Parijs lijkt voor nu vooral een manier om een door zombies overgenomen Eiffeltoren te laten zien.

De eerste aflevering heeft genoeg spektakel en heeft leuke hoofdrolspelers

Ondanks dat is er genoeg om van te genieten. De eerste aflevering duurt vrij lang voor een Walking Dead-serie, maar het tempo ligt hoog en ontbreekt niet aan spektakel. Het feit dat dit zich in Europa afspeelt geeft de makers een goed excuus om wat actie met middeleeuwse wapens te laten zien. Net als in The Walking Dead: Dead City is de schaal van het conflict hier een stuk kleiner en compacter, en naar mijn mening is dat alleen maar goed. Zoals altijd is Norman Reedus erg leuk als Daryl. Zijn tegenspeler Clémence Poésy (The Tunnel) doet het goed als de non Isabelle. De grote vijand, een vrouw genaamd Cenet (Anne Charrier, Maison Close) die een organisatie genaamd The Cause leidt, is voor nu mysterieus maar wel intrigerend.

The Walking Dead: Daryl Dixon biedt precies wat je van een The Walking Dead-serie kunt verwachten: veel Daryl, veel spektakel, maar niet heel veel diepgang. Mocht je helemaal klaar met The Walking Dead zijn, dan kun je deze links laten liggen. Zo niet, dan zal ook dit een aardige aanvulling op het Walking Dead-universum zijn. Ik ben in elk geval benieuwd naar de rest.
Volg The Walking Dead: Daryl Dixon
Coming Home
Coming Home