7
Hessel Hoekstra geeft "The Watch (2021) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 4 januari 2021.
3
1

The Watch (2021) - Eerste aflevering

Fantasieverhalen draaien vaak grotendeels om het creëren van werelden. Westeros uit Game of Thrones, de tovenaarswereld van Harry Potter of Lyra’s wereld uit His Dark Materials zijn bekende voorbeelden. De meest bizarre fantasiewereld ooit bedacht is misschien wel Discworld van Terry Pratchett. Tijdens zijn hele leven heeft Pratchett meer dan veertig boeken geschreven die zich afspelen op deze platte wereld gedragen door vier olifanten en een reuzenschildpad. De boekenserie is zo uitgebreid en complex dat het onmogelijk is om alles van a tot z te verfilmen. Eerdere verfilmingen van Discworld-verhalen laten slechts fracties zien van deze magische wereld, en ook The Watch (2021) van BBC America doet dat.

The Watch (2021) richt zich op de stadswacht van Ankh-Morpork, de grootste stadsstaat van Discworld. Het bestrijden van misdaden is echter lastig doordat het stadsbestuur ontzettend corrupt is en criminaliteit legaal is als je je aansluit bij een dieven- of moordenaarsgilde. Het team van kapitein Sam Vimes (Richard Dormer, Game of Thrones) laat zich daar echter niet door tegenhouden. Maar wanneer een mysterieus figuur uit het verleden van Vimes opnieuw opduikt, staan ze voor een totaal nieuwe uitdaging.

Fans van de boeken van Pratchett zullen teleurgesteld worden

Als je fan bent van de boeken van Pratchett en hoopt op een trouwe verfilming van de verhalen over de stadswacht, dan ga je teleurgesteld worden. Behalve de setting en een paar namen van personages heeft The Watch (2021) heel weinig te maken met de boeken. Ook de stijl is totaal anders. Waar de boeken de klassieke fantasie-elementen in een absurd jasje steken, is dit meer een misdaadthriller waar toevallig draken, trollen en dwergen in voorkomen. Maar wanneer je over die teleurstelling heen bent, en dit los ziet van de boeken, dan is The Watch (2021) best leuk om naar te kijken.

Het jasje waarin ze deze serie steken vind ik, los van het bronmateriaal, best wel geslaagd. Alles ziet er mooi uit, de speciale effecten zijn overtuigend en de muziekkeuze is sterk. De humor die langskomt werkt goed. Door het gegeven van een team knotsgekke antihelden in een corrupte wereld deed dit me ergens wel denken aan bijvoorbeeld The Suicide Squad en Doom Patrol. Het is niet het meest originele uitgangspunt, maar vermakelijk is het wel.

Als je een absurde politiethriller met fantasytrekjes zoekt, dan is dit best leuk

Richard Dormer is een leuke hoofdrolspeler die goed in het wereldje past. De rest van de acteurs hebben nog niet echt ruimte gekregen om te laten zien wat ze kunnen. Ook het verhaal moet nog op gang komen, maar heeft potentie. De makers kunnen hiermee de kant op van de misdaad van de week, of een doorlopende verhaallijn. Zelf hoop ik heel erg op het laatste.

Als je fan bent van Terry Pratchett en heel erg uitkeek naar een verfilming van zijn boeken, dan zal The Watch (2021) teleurstellend zijn. Als je een knotsgekke thriller met fantasietrekjes zoekt, dan zal je hier best van kunnen genieten. De eerste aflevering heeft best de potentie om uit te groeien tot een leuke serie, en ik ben benieuwd naar de rest van het seizoen.
Volg The Watch (2021)
Better to Light a Candle
Better to Light a Candle