Lucas Verbunt geeft "The Wheel of Time - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 20 Oktober 2023.
11
0

The Wheel of Time - Seizoen 2

The Wheel of Time keert terug met een episch tweede seizoen. Het is een goede tijd voor 'high fantasy' series.

Ik ben een groot fantasy liefhebber. Mijn geluk kan ook vaak niet op als er weer een goede epische fantasyserie online komt. Geen urban fantasy, waar we in onze eigen wereld blijven met een beetje magie toegevoegd. Nee, echt andere werelden waar we ons volledig in kunnen onderdompelen. Deze series komen best regelmatig, maar hebben vaak moeite om het lang uit te houden. De zijn natuurlijk allemaal heel erg duur.

I actually believe in the Dark. I believe the only way to stop all this suffering is to stop the Wheel itself. Stop everything.

Eén van mijn favorieten 'high fantasy' series (zoals dat dan heet) op dit moment is The Wheel of Time. De serie is gebaseerd op de veertiendelige boekenreeks van Robert Jordan en vertelt, zeer kort door de bocht, het verhaal van Moiraine Damodred, een krachtige Aes Sedai, die zoekt naar 'The Dragon Reborn'. De magiër die voorspelt is om de wereld te redden van 'The Dark One' of de wereld opnieuw te breken, zoals al eerder gebeurde.

We gaan in het tweede seizoen verder waar we het eerste waren geëindigd. De identiteit van The Dragon Reborn is bekend, maar onze vaste groep is verspreid over de continenten en dit maakt hen kwetsbaar. Ze dienen elkaar terug te vinden om de voorspelling van The Dragon uit te laten komen. Dit terwijl twee Forsaken, kwade entiteiten en dienaars van The Dark One, bevrijdt zijn uit hun gevangenschap.

De cast van The Wheel of Time is ontzettend groot. De vaste kern wordt geleid door Rosamund Pike (State of the Union) en één van de belangrijkste rollen is weggelegd voor de Rotterdamse Josha Stradowski (Hoogvliegers). De andere hoofdcast bestaat uit Daniel Henney (Criminal Minds), Zoë Robins (Power Rangers), Madeleine Madden (Pine Gap), Marcus Rutherford (Bulletproof) en Dònal Finn (The Witcher). De twee sprankelende nieuwkomers dit seizoen zijn Natasha O'Keeffe (Intergalactic) en Ceara Coveney (Young Wallander). Vooral het personage van Natasha is een geweldig toevoeging en ontzettend leuk om naar te kijken.

Fans van de boeken hebben hun kritieken op The Wheel of Time, dat kan ook niet anders. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Ik moet echter mijn complimenten uitspreken, want het is ontzettend knap om zo veel bronmateriaal te verwerken in de serie. Het is natuurlijk niet meer van deze tijd om een fantasyserie te maken van veertien seizoen (elk seizoen een boek). Het is noodzakelijk om sommige gebeurtenissen over te slaan, samen te voegen, toe te voegen of sneller te laten verlopen. Een serie is een adaptatie en geen identieke kopie. Ik vind het altijd merkwaardig als men dit wel verwacht.

The Wheel of Time
© Prime Video

Daarmee ontken ik niet dat het eerste seizoen z'n gebreken had. Het was wat fragmentarisch en wellicht niet altijd even goed te volgen. Het tweede seizoen lost deze problemen helemaal op. The Wheel of Time staat inmiddels stevig in de schoenen en weet duidelijk welke kant het op wil. De nieuwe uitdagingen en vormen van kwaad waar onze personages mee te maken krijgen zijn beter vormgegeven en hebben een duidelijker doel. Hierdoor voelt het alsof er daadwerkelijk iets op het spel staat. De personages krijgen ruimte om uitgediept te worden en worden ingezet op momenten dat ze nodig zijn. Geen nutteloze verhaallijnen om een personage maar op het scherm te houden. Dit is verfrissend en smaakt naar meer.

Amazon Prime heeft de serie al vernieuwd met een derde seizoen. Dat is fantastisch nieuws. Ik hoop de The Wheel of Time de kans krijgt om het hele verhaal te vertellen. Volgens mij mikken de makers op ongeveer acht seizoenen. De rating en het aantal kijkers zien er in ieder geval goed uit. Amazon heeft bovendien niet alleen Prime-inkomsten, maar verdient ook op andere vlakken (zoals de webshop) zijn geld. Hopelijk maakt dat het makkelijker om series in de lucht te houden.

Van mij krijgt het tweede seizoen van The Wheel of Time een 8,5! Ik kan niet wachten op meer.
Volg The Wheel of Time
What Was Meant to Be