9
Wichita van Rijkom geeft "The Woman in the Wall - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 29 Oktober 2023.
9
0

The Woman in the Wall - Seizoen 1

Lorna heeft geen makkelijk leven gehad met als grote dieptepunt haar tijd in de Magdalene Laundry van Kilkinure. Nu is ze in The Woman in the Wall op zoek naar haar dochter die vanuit de Laundry is verdwenen en ze sindsdien nooit meer heeft teruggezien.

The Woman in the Wall is een BBC miniserie die in augustus en september van dit jaar op tv te zien was. Het verhaal is weliswaar fictief maar gebaseerd op waargebeurde feiten afkomstig uit de Ierse Magdalene Laundries. Lorna Brady (Ruth Wilson, Luther) speelt de hoofdrol en gaat samen met detective Colman Akande (Daryl McCormack, Bad Sisters) op zoek naar antwoorden over wat er zich allemaal achter de schermen afspeelden bij deze organisaties.

De pijn van de vrouwen is hartverscheurend en de organisatie achter de Magdalene Laundries blijkt immens veel macht te hebben (gehad).

Hier in Nederland zijn ze niet zo bekend, maar in Ierland is dat wel anders. De Magdalene Laundries, ook wel Magdalene Asylums genoemd, zijn daar berucht. In deze zogenaamde opvanghuizen werden kwetsbare (en zwangere) vrouwen opgevangen en vervolgens uitgebuit in de bijbehorende wasserij. Aan het hoofd van deze organisaties stond de kerk die met behulp van hun nonnen de vrouwen dwong onder extreme omstandigheden, zonder rechten en salaris, daar te werken. De daar geboren kinderen werden bij hun moeders weggehaald om vervolgens te verdwijnen.

Lorna worstelt met de nodige innerlijke demonen en slaapt al tijden niet. Wanneer zij in slaap valt slaapwandelt zij namelijk en doet ze gekke dingen. Haar problemen komen allemaal voort uit haar tijd bij de Magdalene Laundry in Kilkinure, het fictieve dorp waarin de serie zich afspeelt. Iedereen daar weet wel een beetje van de misstanden van de kerk af, maar echt hulp of begrip is er nooit voor de slachtoffers geweest. Lorna lijkt de strijd om haar gelijk te halen al te hebben opgegeven, maar andere vrouwen zijn vastbesloten de kerk verantwoordelijk te stellen voor hun misdaden.

Wanneer er een lijk in Dublin wordt gevonden leiden de sporen al gauw naar Kilkinure. Detective Colman, die ook persoonlijk betrokken blijkt te zijn bij de zaak, reist af naar het dorp om daar te onderzoeken wat de zaak met het plaatsje verbindt. Hij komt niet alleen achter de verhalen van Lorna en andere overlevenden maar stuit ook op hun zoektocht naar hun kinderen. Deze lijken namelijk te zijn verdwenen. Iets dat Lorna, die haar dochter nooit heeft gekend, maar niet kan verkroppen.

In zes afleveringen komen we uiteindelijk achter de waarheid en worden zo goed als alle vragen beantwoord die Lorna had.

The Woman in the Wall is een intense serie. De pijn van de vrouwen is hartverscheurend en de organisatie achter de Magdalene Laundries blijkt immens veel macht te hebben (gehad). Het is bijna niet voor te stellen dat dit soort instellingen echt hebben bestaan, maar helaas is er genoeg bewijs dat dit bevestigt. De manier van vertellen is intrigerend. Het verhaal start weliswaar heel apart maar gaandeweg begrijp je steeds beter waar Lorna’s gedrag vandaan komt.

Er komen verschillende genres aan bod in de serie. Van het drama van de vrouwen tot het mysterie van de verdwenen kinderen, maar ook het thriller aspect van met name de hersenspinsels van Lorna en Colman. In zes afleveringen komen we uiteindelijk achter de waarheid en worden zo goed als alle vragen beantwoord die Lorna had. Het is fijn dat de serie zo een duidelijk einde heeft en ook echt het verhaal goed afrondt, dit is namelijk wel eens anders bij dit soort verhalen.

Voor mij was The Woman in the Wall echt een verrassing. Ik heb vol verbazing en afschuw zitten kijken naar de afleveringen maar tegelijkertijd ook genoten van de manier van vertellen. Het is een goede serie met een boodschap, duister maar meeslepend en bovenal indrukwekkend. Er is ook ruimte voor luchtigheid en leuke grappen komen zeker voor. Maar kijkers moeten geen lichte kost verwachten als ze deze serie opzetten. Toch denk ik dat dit verhaal veel mensen aanspreekt en hoop ik dan ook dat deze gauw via een streamingdienst terug te kijken zal zijn.
Volg The Woman in the Wall
A Little Resurrection
A Little Resurrection