The 100 - Seizoen 6
7
Emile Goessens geeft The 100 - Seizoen 6 een 7.

The 100 - Seizoen 6

200 jaar na het ultieme offer dat Monty en Harper maakte, worden Clarke en Bellamy wakker uit de cryogene slaap. Ook de anderen worden (uiteindelijk) wakker gemaakt. Na al die jaren zijn ze aangekomen bij een nieuwe planeet en ze zijn dan ook benieuwd of leven hierop mogelijk is. Het zesde seizoen begint dus eigenlijk waar het allemaal begon.

Op deze planeet schuilen zich een hoop nieuwe gevaren en daar komt het kleine groepje dat op verkenning is gegaan al snel achter. Ze stuiten ook op een koepel, die iets lijkt te beschermen. Ik moest hierdoor meteen aan Under The Dome denken en hoopte dat dit seizoen niet een Under The Dome 2.0 zou gaan worden. Eenmaal door de koepel heen, ontdekken ze een complete beschaving. Vreemd genoeg is het compleet uitgestorven, alsof iets alles heeft weggevaagd. Het kleine groepje verkenners (met onder andere Clarke, Bellamy en Murphy) ontdekken en ervaren later waarom het zo uitgestorven is. De rode zon zorgt ervoor dat iedereen die ermee in aanraking komt enorm agressieve neigingen krijgt. Iets wat de bewoners gelukkig goed gedocumenteerd hebben. En dus bereiden ze zich voor op wat komen gaat.

The 100
© The CW

Nadat de effecten van de rode zon uitgewerkt zijn, komen in de verte de bewoners van de zojuist ontdekte beschaving aangelopen. Eerst alle kinderen en daarna de volwassenen. De twee bevolkingsgroepen leren elkaar enigszins kennen en daarna begint het getouwtrek of Clarke en de rest mogen blijven. De andere optie is om buiten de koepel te gaan, waar zich al het gevaar bevindt. Met wat geluk mogen zijn blijven, maar dan komen de vraagtekens. Zijn de leiders (de Primes) wel wie ze zijn of verbergen ze een groot geheim? En waarom leven de kinderen van Gabriel buiten de koepel? Maar vooral: waarom zijn de kinderen van Gabriel de grootste vijanden van de Primes en willen ze deze (wanneer ze de kans ervoor krijgen) vermoorden? Dus net zoals op de aarde (die alweer onbewoonbaar is) zijn er op de aarde (oh nee, het is een maan) genaamd Alpha (maar voornamelijk bekend als Sanctum) twee bevolkingsgroepen die toevallig elkaars vijanden zijn.

Het probleem van The 100 (en dat vind ik vooral in dit seizoen) is dat het allemaal aanvoelt alsof het in herhaling valt (ondanks nieuwe gevaren in het bos, vijanden en dergelijke). Sommige series zijn na tien seizoenen nog boeiend, maar helaas is de rek er een beetje uit bij de meeste series na een bepaald aantal seizoenen. En dat geldt ook voor The 100. Naast de herhalingsfactor is dit seizoen gewoonweg niet heel erg spannend meer. Er gebeurden dan ook weinig onverwachte dingen die me in shock achter lieten. Heb me er dan ook met wat moeite doorheen geworsteld, want ik kon mijn aandacht er niet goed bij houden. Daardoor begrijp ik de populariteit van deze serie ook niet. Toch komt The 100 binnenkort aan zijn einde, want het zevende seizoen zal het laatste seizoen zijn.

Over de auter, Emile Goessens

Emile Goessens
Solis (gebruikersnaam) is een echte serieverslaafde. Houdt eigenlijk van allerlei soorten genres, maar horror en superhelden series behoren tot zijn favoriet. Ook maakt Solis graag een uitstapje naar series die niet uit Amerika komen zoals Deense of Britse series, die vaak van een hoge kwaliteit zijn. Verder doet Solis het liefste aan binge-watchen, omdat hij anders een week moet wachten tot de volgende aflevering...
Bekijk profiel van Emile Goessens