7
Lisa Sanders geeft "The 100 - Complete serie" een 7.
Geschreven door Lisa Sanders op 19 december 2020.
2
0

The 100 - Complete serie

The 100 is één van de eerste series waaraan ik ben begonnen op Netflix, en was ook de eerste tv-serie in Nederland die je kon volgen op Netflix. Het is een post-apocalyptische dramaserie en gebaseerd op het gelijknamige boek van Kass Morgan. Ik had de boeken gelezen en was daarna erg benieuwd naar de serie. Het is een leuke serie, die makkelijk te volgen is en je snel weg kan kijken. Het heeft zeven seizoenen en honderd afleveringen. Helaas is na zes jaar het laatste seizoen alweer klaar en kunnen we alleen maar de serie opnieuw gaan bingwatchen.

Zevenennegentig jaar na een nucleaire oorlog die de hele beschaving heeft weggevaagd, stuurt een ruimteschip dat de enige overlevenden van de mensheid huisvest, honderd jeugdcriminelen terug naar de aarde. In de hoop de planeet opnieuw te bevolken. De tieners Clarke Griffin (Eliza Taylor, the sleepover club), Octavia Blake (Marie Avgeropoulos, Tracers), Bellamy Blake (Bob Morley, The white City), Raven Reyes (Lindsey Morgan, Beyond skyline) en John Murphy (Richard Harmon, I still see you) worden met andere jeugdcriminelen naar de aarde gestuurd. Deze worden door de seizoenen heen het meest gevolgd en hebben elk een sterk karakter.
Wanneer ze op de aarde aankomen merken ze dat het anders is dan wat ze hadden verwacht. Er zijn nog overlevenden die de Grounders worden genoemd, waar de tieners nu extra rekening mee moeten houden dan alleen met de gevolgen die de nucleaire oorlog met zich mee heeft gebracht.

De seizoenen 1 tot 4 zijn spannend en het verhaal wordt helder verteld. Ze sluiten goed op elkaar aan en worden goed overgebracht op de kijker. In de seizoenen worden de tieners geconfronteerd met de gevolgen die de nucleaire oorlog heeft achter gelaten en met de mensen die nog op de aarde leven. Waarin ze soms moeten vechten voor hun leven, tegen de wetten van de natuur maar ook tegen mensen.

Ik vond de serie vanaf seizoen 5 steeds moeilijker om te volgen. De serie raakte zijn geloofwaardigheid een beetje kwijt, omdat het nogal rommelig begon en ik moeite had om er weer in te komen. De serie herhaalt zich, maar weet mij wel weer te pakken, omdat het net weer een ander verhaal verteld.

Seizoen 5 start met een tweede nucleaire ramp. Clarke Griffin is als enige nog op de aarde en moet in haar eentje zien te overleven, terwijl Octavia in een bunker bloed vergiet om duidelijk te maken dat zij de leiding heeft. Naarmate het seizoen vordert komt de groep uiteindelijk weer bij elkaar en komen ze erachter dat de aarde onbewoonbaar wordt en gaan ze weer de ruimte in. Na een cryo slaap van een eeuw komen ze in seizoen 6 op een nieuwe planeet, waar ze met dezelfde dingen te maken krijgen als in de seizoenen 1 tot 4. Maar met net een andere twist, wat het ook weer interessant maakt.

De acteerprestaties zijn over het algemeen erg goed. De acteurs zijn goed uitgekozen en door de acteerkunsten weten ze je goed in het verhaal te krijgen en spannend te maken.

Ik vind het jammer dat de serie is afgelopen. Het is zeker de moeite waard om te kijken.
Volg The 100