6
Helgoned geeft "The Beast - Complete serie" een 6.
Geschreven door Helgoned op 7 februari 2014.
0
0

The Beast - Complete serie

Patrick Swayzes laatste rol was die van Charles Barker, een harde FBI agent. Barker is een zeer ervaren agent gespecialiseerd in undercoverwerk. Hij is gewend om te infiltreren in de onderwereld, vooral in de meest gevaarlijke bendes en duistere kringen van Chicago. De titel van de serie slaat dan ook op Charles Barker zelf; een veteraan die onorthodoxe methodes toepast en het niet zo nauw neemt met de regels. Hij werkt samen met een beginnende agent Ellis Dove (Travis Fimmel, Vikings). Ellis is militair getraind als scherpschutter, maar nog onervaren als undercoveragent. Barker is de mentor van Ellis, maar hij deinst er niet voor terug om hem de meest gevaarlijke klussen op te dragen. Ellis is wel geïnteresseerd in zijn buurvrouw, rechtenstudente Rose (Lindsay Pulsipher, Justified, True Blood), maar Barker raadt hem af om een relatie aan te gaan gezien hun gevaarlijke werk.

De pilotaflevering toont meteen de donkere sfeer en de stevige actie die in de serie voorop staat. De pilotaflevering speelt zich meestal ’s avonds of ’s nachts af of in donkere cafés en metrostations. Barker en Ellis gaan in de eerste aflevering op jacht naar het brein achter een bende meedogenloze wapensmokkelaars. Ze doen zich voor als leveranciers van geavanceerde wapens en halen uit het magazijn van de FBI het nodige materieel om aan de vraag te kunnen voldoen. Als de zaak is opgelost wordt Ellis benaderd door Ray Beaumont (Lawrence Gilliard, The Walking Dead), een agent van interne zaken. Beaumont vermoedt dat Barker zelf verworden is tot crimineel en vraagt Ellis om aan hem te rapporteren over het reilen en zijlen van Barker.

Gedurende de serie krijgt Ellis steeds meer mee van de werkwijzen van Barker. Daarbij krijgt hij steeds meer zaken te zien die hem niet bevallen. De andere kant van de medaille is dat Barker wel effectief is. In de strijd tegen drugsbendes, mensensmokkelaars en andere smerige praktijken is dat vaak het enige middel om resultaten te behalen. Verder is het vraag hoe fout Barker echt is. Ellis ervaart de soms illegale methodes uit de eerste hand, maar hij raakt ook steeds persoonlijker betrokken bij zijn mentor. Verder is Barker zelf ook bezig met zijn eigen onderzoek naar een aantal corrupte agenten binnen de politiemacht.

De vrouw van Patrick Swayze regisseerde één aflevering, net als Charles Haid (Hill Street Blues en vaste regisseur van Criminal Minds). Verder zijn er gastrollen van onder andere George Dzundza en Lou Diamond Phillips. Na dertien afleveringen stopte A&E in juni 2009 met de serie. De kijkcijfers waren volgens het station niet hoog genoeg, maar er waren ook zorgen over de gezondheid van de hoofdrolspeler. In september 2009 overleed Patrick Swayze.

Hamvraag is natuurlijk: is The Beast een goede serie? Het antwoord is ontkennend, de serie is helaas slechts gemiddeld. De actiescènes zijn realistisch gefilmd, maar soms ongeloofwaardig. Zo lanceert Barker in de pilotaflevering een raket om aan tonen dat de aangeboden handel effectief is. De raket wordt afgeschoten in een drukke woonwijk, maar dat valt blijkbaar niemand op. Ook het feit dat Barker en Ellis de wapens vrij gemakkelijk kunnen stelen uit het magazijn van de FBI overtuigde mij niet. De laatste aflevering voelt ook gehaast aan, met een onduidelijke verhaallijn en vreemd camerawerk. Verder speelt Travis Fimmel vooral in het begin van de serie onwennig en duurt het lang voordat hij in zijn rol is gegroeid. Patrick Swayze is daarentegen wel uitstekend, hij is overtuigend en geloofwaardig als gekwelde veteraan met de nodige bagage.
Volg The Beast
No Turning Back
No Turning Back