6.5
Nico Hoeijmans geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 10 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 11 december 2017.
2
3

The Big Bang Theory - Seizoen 10 (DVD)

The Big Bang Theory (TBBT) was lange tijd een heel erg leuke, humoristische serie. Een serie die nerds amusant wist te maken waarbij niet werd vergeten de karakters voldoende diepgang en ontwikkeling te laten doormaken. Geen standaard stereotype sitcom nerd, maar normale mensen die toevallig niet de meest flitsende dingen op aarde leuk vonden. Mannen die zich prima met een spelletjesmiddag kunnen vermaken. In de loop van de jaren is deze status helaas enigszins in verval geraakt. De karakters lijken zich wel veel te ontwikkelen, maar worden daar ook platter door. Een probleem waar TBBT al een aantal seizoenen mee kampt. En toch wil je elk nieuw seizoen nog wel een kans geven.

Wat is er gebeurd met alle bezoekjes aan de stripboekwinkel, met Comic Con, met de grote, meeslepende spellen die Rajesh altijd verzon?

Helaas blijkt eens te meer dat ook het tiende seizoen van The Big Bang Theory niet in staat is de glans aan de serie terug te geven. In het tiende seizoen gebeurt er weer genoeg. We zien Leonard (John Galecki) en Penny (Kaley Cuoco) hun trouwdag nog eens overdoen, nu met familie. Hun relatie kabbelt intussen wat voort. Leonard, Sheldon (Jim Parsons) en Howard (Simon Helberg) werken aan een project voor het leger en bundelen hun krachten. Een leuke bijrol is hier weggelegd voor Dean Norris. Intussen heeft Howard ook thuis een project, waar Bernadette (Melissa Rauch) hoogzwanger is en de eerste BBT-baby op komst is. Het grootste experiment dit seizoen is evenwel de stap de Amy (Mayim Bialik) en Sheldon in hun relatie zetten.

Een karakter mist dan nog: Rajesh (Kunal Nayyar). Juist dit karakter toont wellicht het probleem van The Big Bang Theory in dit seizoen. Er kabbelt te veel, er is niet genoeg spanning en karakterontwikkeling vervalt te vaak in een flauwe grap zonder dat er iets mee wordt gedaan. Natuurlijk krijgt Rajesh ook wel wat voor zijn kiezen, hij begint aan het proces om niet langer van zijn ouders afhankelijk te zijn, maar verder is hij vooral opvulling. Iets waar het vast terugkerend karakter Stuart (Kevin Sussman) ook al mee kampt. Daarbij is Stuart dermate karikaturaal dat hij meer irritatie opwekt dan mensen laat lachen. Steeds meer wordt voor dit soort situaties, maar ook in het wat kabbelende huwelijk tussen Penny en Leonard, gekozen voor afzeikhumor. Een soort humor die eigenlijk niet bij TBBT past en het er niet leuker op maakt.

Is het dan allemaal zo slecht? Nee, de The Big Bang Theory is niet slecht, de schwung is er alleen af. De acteurs zetten hun rollen prima neer, de verhalen per aflevering zijn allemaal aardig opgezet. Belangrijke, vaak leuke dingen uit de eerdere seizoenen missen. Wat is er gebeurd met alle bezoekjes aan de stripboekwinkel, met Comic Con, met de grote, meeslepende spellen die Rajesh altijd verzon? Ze worden terloops in een verhaallijn nog weleens genoemd, soms mogen we er zelfs een vluchtige glimp van opvangen, maar over het algemeen wordt de kijker inmiddels een comedyserie over vier mannen met aanhang en hun dagelijkse levensperikelen voorgeschoteld.

Conclusie? Dat wat wordt voorgeschoteld is best te verteren, het is alleen niet langer een gerecht uit de vijfsterren keuken van het begin. Het is meer de hapsnap maaltijd van de Italiaan om de hoek. Best aardig om snel een keer te eten, maar niet om uitgebreid een maaltijd te verorberen.

De dvd-uitgave van het tiende seizoen is ook niet heel bijzonder. De drie dvd's bieden scherp beeld en goed geluid en zijn verder van prima kwaliteit. Naast de afleveringen is er een gebruikelijk Comic Con panel, helaas al wat ouder, een blooperreel, een Q&A met de cast en wat andere kleine extra's. De kwaliteit van TBBT ziet iedere kijker nog wel, maar of het nog zoveel seizoensverlengingen leuk is...
The Big Bang Theory
© CBS
Volg The Big Bang Theory