9
Wouter Drenthen geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door Wouter Drenthen op 27 Maart 2013.
1
0

The Big Bang Theory - Seizoen 3

In korte tijd is The Big Bang Theory razend populair geworden. Ook niet zo gek, want de personages Leonard Hofstadter (Johnny Galecki), Sheldon Cooper (Jim Parsons), Penny (Kaley Cuoco), Howard Wolowitz (Simon Helberg) en Rajesh Koothrappali (Kunal Nayyar) worden perfect neergezet door de acteurs. Veruit het populairst is Sheldon, die vooral bekend staat om zijn fratsen die voortkomen uit verschillende factoren, zoals: extreme intelligentie, sociale onkunde, rigide logica, gebrek aan gezond verstand en empathie, verschillende fobieën, superioriteitscomplex, koppigheid, zijn superhelden t-shirts en het stopwoordje “Bazinga” na zijn grappen.

Het seizoen begint drie maanden na seizoen 2 en er gebeuren gelijk dingen die de verstandhoudingen tussen alle personages beïnvloeden; zowel positief als negatief. Er komen veel moeilijkheden in de relatiesfeer voorbij, zowel tussen de vier vrienden onderling, als tussen de nerds en meiden, onder wie Penny. Verder wordt er meer over de geschiedenis van alle personages onthuld en zien we dat Penny en Sheldon niet met, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Door enkele gebeurtenissen komen ze toch nader tot elkaar als vrienden.

Het lijkt alsof de makers het dit seizoen over een andere boeg gooien. De humor wordt steeds beter, maar er wordt minder gebruik gemaakt van wetenschap en het bijbehorende jargon. Daarvoor in de plaats is gekozen om meer de nadruk te leggen op de “nerd-cultuur” (onder andere door gastoptredens van beroemdheden) en dit is, volgens mij, een goede keus geweest. De wetenschap is nog wel aanwezig, maar minder prominent dan in de vorige seizoenen, waardoor er nu meer gefocust wordt op de onderlinge verhoudingen en de problemen (en humor) die dit met zich meebrengt. Dit gaat meestal om de interactie tussen twee personages, of tussen één van de groep en een vrouw (meestal, maar niet uitsluitend, Penny). Natuurlijk zorgt de tegenstelling van extroverte vrouwen tegenover introverte nerds voor doldwaze situaties, die meestal nog erger worden gemaakt door Sheldon Cooper, die uitstekend wordt gespeeld door Jim Parsons. Op een gegeven moment zit je zo in de serie, dat je hem alleen nog maar als Sheldon ziet en vergeet dat het een acteur is.

Kortom, volg je de serie nog niet, dan heb je nog heel wat in te halen. Dit seizoen krijgt 9 Bazinga’s van de 10.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell