7.5
Wesley Fechter geeft "The Blacklist - Seizoen 10" een 7.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 7 augustus 2023.
8
0

The Blacklist - Seizoen 10

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor The Blacklist was voor de start van seizoen 10 al bekend dat dit het laatste seizoen zou zijn. Maar weten ze in dit seizoen het verhaal ook tot een bevredigend einde te brengen?

Het verhaal van The Blacklist mag na negen seizoenen wel bekend zijn. Crimineel Raymond Reddington (James Spader, Boston Legal), één van de meest gezochte criminelen ter wereld, meldt zich bij de FBI om met hen als informant samen te gaan werken. Doel is om grote criminele kopstukken die op een ‘blacklist’ staan op te sporen. Al snel blijkt dat vrijwel alles wat Reddington doet, waaronder het feit dat hij als informant samenwerkt met de FBI, eigenlijk altijd vanuit eigenbelang wordt gedaan.

The Blacklist
© NBC

Seizoen 9 eindigde met het ontsnappen uit de gevangenis van blacklister Wujing (Chin Hang, American Born Chinese) die erachter gekomen is dat Reddington degene is geweest die hem in het eerste seizoen heeft gelapt. Zijn doel moge duidelijk zijn, hij wil wraak nemen op Reddington en er daarnaast voor zorgen dat algemeen bekend wordt dat de FBI al jaren samenwerkt met de meest gezochte crimineel op aarde. Hij gaat daarvoor op zoek andere blacklisters om hen de waarheid te vertellen over Reddington en samen met hen wraak te nemen.

Naast een aantal oude bekenden die we terug zien komen in het laatste seizoen worden er ook een aantal nieuwe personages geïntroduceerd. Zo wordt de taskforce die met Reddington samenwerkt uitgebreid met Herbie Hambright (Alex Brightman, Dead End: Paranormal Park), een expert op het gebied van bewijsmateriaal, en Siya Malik (Anya Banerjee), de dochter van de in het eerste seizoen overleden Meera Malik, die graag wil achterhalen waar haar moeder voor gestorven is.

De focus lijkt minder te liggen op de blacklist zelfs, maar meer op het afronden van de verschillende verhaallijnen die door de jaren heen zijn neergezet en op de ontwikkeling van Reddington.

Naarmate het seizoen vordert, lijkt het net alsof het net om Reddington heen steeds strakker getrokken te worden. Zeker als er vanuit de Amerikaanse overheid door Arthur Hudson (Toby Leonard Moore, Billions) steeds meer vragen gesteld worden over wat de functie van deze zeer geheime taskforce is en waarom er zo’n enorme hoeveelheid belastinggeld aan uitgegeven wordt. Reddington ondergaat het allemaal gelaten, maar waar in eerdere seizoenen zijn gelatenheid veelal betekende dat hij zich er niet al te veel zorgen over maakte, lijkt het nu meer een gelatenheid te zijn omdat het hem allemaal niet zo veel meer doet.

The Blacklist
© NBC

Het laatste seizoen van The Blacklist was zeker niet de minste. Het is al vaker gezegd, de rol van Raymond Reddington past James Spader perfect, hij zet de rol zo overtuigend neer dat hij Reddington is en dat is in het laatste seizoen niet anders. Je kunt zonder meer zeggen dat Spader de serie tien seizoenen lang heeft gedragen en naar een hoger niveau heeft getild.

Het seizoen zelf is wel wat anders dan de voorgaande seizoenen. De focus lijkt minder te liggen op de blacklist zelfs, maar meer op het afronden van de verschillende verhaallijnen die door de jaren heen zijn neergezet en op de ontwikkeling van Reddington. Bij hem zien we dan ook een duidelijke kentering in zijn persoonlijkheid ten opzichte van de eerdere seizoenen. Waar hij altijd al een man met twee gezichten is geweest (enerzijds de charismatische man die onverwacht sympathiek uit de hoek kan komen en anderzijds de bikkelharde crimineel) lijkt Reddington bij vlagen in dit seizoen meer naar het sympathieke te neigen.

Het seizoen en daarmee de serie worden afgesloten met een dubbele aflevering waarin het lot van Reddington en de leden van de taskforce worden bepaald.

En dan is daar het einde van de serie. Dat blijft altijd een heikel punt, want het blijft lastig om een einde te verzinnen waar je het iedereen naar de zin kan maken. Het was voor mij niet het einde wat ik van tevoren verwacht had, maar tegelijkertijd kon ik er wel goed mee leven. En dat is eigenlijk het gevoel dat bij dit hele seizoen overheerste. Alle hoofdpersonen uit de serie hebben nog even hun moment gekregen, er kwamen wat bekende blacklisters voorbij en er werden nog wat openstaande verhaallijnen afgerond. Voor mij reden genoeg om van een geslaagd laatste seizoen en een geslaagde afsluiting van de serie te kunnen spreken.
Volg The Blacklist
Raymond Reddington: Good Night (2)
Raymond Reddington: Good Night (2)