The Divide - Eerste twee afleveringen
8
Anonymous geeft The Divide - Eerste twee afleveringen een 8.

The Divide - Eerste twee afleveringen

The Divide is de eerste gescripte serie van WEtv, een zender van AMC. Met deze juridische dramaserie heeft WEtv meteen een zeer interessante serie te pakken. De serie wil maatschappelijke thema's bespreken en is niet bang om een maatschappijkritische houding aan te nemen. In The Divide gaat het over het Amerikaanse rechtssysteem, sociale ongelijkheid, etniciteit, moraliteit, politiek en ethiek. De serie stelt vragen over goed en fout. Wat is gerechtigheid? Hoe verhoudt gerechtigheid zich tot de waarheid? De pilot wijst op het grijze gebied waarin het leven valt. Datzelfde grijze gebied is de basis voor deze serie en de eerste twee afleveringen slagen er in om te doen verlangen naar meer.

Adam Page (Damon Gupton, Suits) is de officier van justitie van Philadelphia. Christine Rosa (Marin Ireland, Homeland) werkt voor een organisatie die zich inzet voor onschuldige veroordeelden. Een decennia geleden werd een Afro-Amerikaans gezin bruut vermoord. Daarvoor zijn twee mannen veroordeeld. Door haar persoonlijke connectie met een vergelijkbare zaak gaat dit Christine aan het hart. Haar organisatie besluit de zaak verder te onderzoeken en Christine neemt daarin het voortouw. Wanneer mogelijk bewijs zich aandient komt de zaak in een nieuw daglicht te staan, wat zorgt voor oproer in de gemeenschap. Zijn de mannen wel schuldig? Komt de waarheid wel goed uit? Heeft het recht gezegevierd of zijn er fouten gemaakt? Wat voor invloed zal deze zaak hebben op de privélevens van Adam en Christine?

Deze eerste twee afleveringen duiden op een examinatie van het Amerikaanse rechtssysteem. Ik ben daarin geïnteresseerd, dus The Divide valt precies in mijn straatje. Ik ben gecharmeerd van de onderwerpen die deze serie tracht te bespreken. Vragen over moraliteit en het grijze gebied dat ik het leven noem, komen hier aan bod. Neem bijvoorbeeld de rechtszaak van de twee mannen, Jared Bankowski en Terry Kucik. Daarin zie je de opportunisme in de juridische wereld en het gevaar van selectieve beeldvorming. Los van de schuldvraag is het altijd belangrijk dat je kunt vertrouwen in het systeem en in de rechtspraak. Wanneer dat niet het geval is, of wanneer dat in het geding komt, komen vaak de gebreken aan het licht. Dat aspect spreekt mij erg aan in deze twee afleveringen.

The Divide toont geen zaken die andere juridische films/series nooit hebben belicht, maar interessant is het wel. Misdrijven, zoals het misdrijf dat centraal staat, kunnen rassenrelaties op scherp zetten, dat zie je terug in deze afleveringen. De ethische vragen die deze afleveringen oproepen zijn eveneens interessant. Wil je als jurist dat het recht zegeviert óf ben je bereid om je ogen dicht te doen als het jou en je achterban goed uitkomt? Waar kun je zelf mee leven en ten koste van wat? The Divide stelt vragen die je aan het denken zetten en een maatschappij kritische houding stimuleren. En, de antwoorden op deze vragen zullen altijd zorgen voor verdeeldheid. Zij het door een verschil in opvattingen, geloof, opvoeding, opleiding, etcetera. The Divide staat dan ook voor 'de verdeeldheid'. Dat roept de serie tot nu toe, in positieve zin, goed op. Richard LaGravenese’s (Behind the Candelabra) script en de regie van Tony Goldwyn (Scandal) overtuigen. Deze twee afleveringen zijn kundig gemaakt en maken nieuwsgierig naar meer.

Daarnaast is de casting goed. Ik moest zelf even wennen aan Marin Ireland. Echter, zodra zij meer emotie en diepgang toont, groeit zij in haar rol. Damon Gupton en Paul Schneider (Clark Rylance) overtuigen eveneens. Nia Long (Billie Page), die op een gegeven moment een 'Vrouw van het jaar' prijs wint, krijgt nog weinig te doen. Het is daarom nog onduidelijk waar zij die prijs aan heeft te danken. Ik hoop op meer screentijd voor Long, want ik ken haar als een goed actrice. Door een bepaalde ontwikkeling vrees ik wel dat het straks de 'een boze grote ongrijpbare organisatie zit erachter' kant opgaat. Dat hoop ik niet, want dat levert vaak een heleboel clichés en onhandige taferelen op. Maar het begin is goed en doet wat het moet doen. The Divide is, mits uiteindelijk goed uitgevoerd, een serie waar WEtv zich mee op de kaart kan zetten. Eens te meer is een goed begin het halve werk.

Over de auter, Anonymous