9
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Killing - Seizoen 4 - Eerste vier afleveringen" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 24 juli 2014.
0
0

The Killing - Seizoen 4 - Eerste vier afleveringen

Toen MijnSerie.nl mij vroeg of ik de eerste vier afleveringen van het vierde en laatste seizoen van The Killing op voorhand wilde bekijken vond ik dat een hele eer. The Killing, de serie die al eerder tot twee maal aan toe was gecanceld door AMC, heeft nieuw leven gekregen door Netflix. Het derde seizoen had wel een redelijk einde maar toch niet bevredigend genoeg. Dus heeft AMC het stokje aan Netflix overgedragen. Het vierde en laatste seizoen heeft slecht zes afleveringen en moet het verhaal op een goede en juiste manier afronden.

We beginnen het vierde seizoen waar we het derde seizoen eindigden. Voor diegene die nog niet alles hebben gezien, zal ik over het verhaal zo weinig mogelijk loslaten. Wel hebben de gebeurtenissen een blijvende indruk achtergelaten op Linden en Holder. Hun karakters worden verder uitgediept en ook hun persoonlijke en onderlinge relatie zal nooit meer hetzelfde zijn. Een nieuwe zaak zorgt ervoor dat de aandacht even verlegd wordt, maar voor Linden zal het leven nooit meer als vroeger worden. Er is iets geknapt bij de workaholic Linden en Holder is meer gefocust dan ooit.

De nieuwe zaak brengt ook nieuwe karakters met zich mee, maar ook zijn sommige oudere karakters nog niet klaar met de oude zaak. Kolonel Margaret Rayne (Joan Allen, Luck) het ijskoude hoofd van de militaire school die duidelijk wat te verbergen heeft. Of Kyle Stansbury (Tyler Ross, Zombieland) die een prachtig staaltje acteerwerk ten toon spreidt. Of de afgeschreven voormalige partner van Holder, Carl Reddick (Gregg Henry, Scandal) die zich opeens weet te ontpoppen als een echte detective. Alle karakters brengen wat mee in deze vier afleveringen. Geen enkel karakter valt buiten de boot.

The Killing is bij Netflix rauwer en donkerder, net als Seattle waar het maar niet schijnt op te houden met regenen. Ook de karakters worden verder gedreven dan voorheen. Holder, die neergezet wordt door de geweldig spelende Joel Kinnaman (Storstad), moet dieper gaan dan ooit. Samen met Linden, de roodharige Mireille Enos (Big Love), moet hij het hoofd boven water zien te houden. Hun privéleven heeft namelijk net als hun werk nogal wat verrassingen in petto. Dit alles maakt dat ik vier afleveringen aan de buis gekluisterd zat. The Killing is er bij Netflix absoluut op vooruit gegaan.

Aan de ene kant snap ik de beslissing wel om dit verhaal af te ronden, maar jammer is het wel. Zo vaak gebeurt het niet dat enorm goede kwaliteitsseries voorbijkomen. Ik moet nu helaas wachten op de laatste twee afleveringen. Net als in de vorige seizoenen heb ik geen idee wie het gedaan heeft. Je wordt, als je denkt dat je het weet, onmiddellijk weer op het verkeerde been gezet. Dus ik zal 1 augustus op de bank met een kop thee voor de buis zitten, en hopen dat het einde goed afgerond gaat worden.

9 punten voor de eerste vier afleveringen, vanaf hier kan het alleen maar nog beter worden, hoop ik.
Volg The Killing
Eden